Monday, October 6, 2014

Peguam untuk tertuduh


Langkah itu diambil berikutan timbulnya kebimbangan bahawa kedua-dua pekerja asing itu mungkin tidak terbabit dalam pembunuhan itu. 
Aktivis hak asasi pekerja asing di Thailand, Andy Hall berkata, dia menghantar sepasukan peguam untuk menemui kedua-dua warga Myanmar itu. 

“Kami menghantar pasukan peguam untuk menemui tertuduh, memberi nasihat mengenai hak mereka dan menyediakan penterjemah,” katanya.
Foto

Menurut Hall, minat untuk terbabit dalam kes itu didorong oleh laporan mengenai penderaan fizikal yang dialami tertuduh walaupun mengaku dia tidak mempunyai bukti mengenai penderaan itu atau bukti yang menunjukkan hasil ujian DNA oleh polis tidak tepat.

Ketua Polis Thai, Jeneral Somyot Pumpunmuang semalam menegaskan sekali lagi bahawa kedua-dua suspek bukan kambing hitam. 

Polis mempunyai bukti kukuh terhadap rakyat Myanmar berkenaan. 

Somyot berkata, polis mengambil masa lama sebelum menahan suspek kerana terpaksa menunggu keputusan ujian DNA dan meneliti rakaman video lebih 300 kamera keselamatan di sekitar tempat kejadian. 

Dua warga Britain, Hannah Witherridge dan David Miller ditemui mati berhampiran hotel tempat mereka menginap pada 15 September lalu. 

Pekerja Myanmar itu yang dinamakan Win dan Saw didakwa merogol Hannah sebelum membunuhnya dan Somyot Jumaat lalu memberitahu wartawan, DNA mereka sama dengan yang ditemui pada tubuh mangsa. 

Pihak berkuasa juga berkata, rakaman CCTV menyokong kes mereka. 

Telefon bimbit Hannah ditemui di tempat kediaman lelaki berkenaan sementara puntung rokok yang ditemui di tempat kejadian sama dengan yang ditemui pada Saw dan Win, dirakam CCTV membeli rokok jenama itu.- Agensi
Artikel ini disiarkan pada : 2014/10/06

No comments:

Post a Comment