Wednesday, October 29, 2014

Pusat hanya kaut hasil negeri tetapi tiada pembangunan

SALMIYAH HARUN
Kerajaan Pusat sepatutnya bersikap federalisme dalam berbelanja agar negeri-negeri yang mengeluarkan sumber alam tidak menjadi negeri termiskin, tegas Ahli Parlimen Dungun, Wan Hassan Mohd Ramli.

Katanya, walaupun sesetengah negeri yang mengeluarkan sumber alam seperti Terengganu menghasilkan petroleum masih dikategorikan negeri yang miskin.

"Bagaimana kedudukan negeri setelah hasil yang dikutip kerajaan pusat tidak dikembalikan kepada negeri itu. Inilah yang sering kita dengar rintihan rakyat Sabah dan Sarawak. Rintihan ini sering disebut pada tiap kali ucapan," ujarnya ketika membahaskan Bajet 2015 di Dewan Rakyat petang ini.

Beliau berkata, kawasan Dun di Terengganu iaitu Bukit Besi yang dahulunya menghasilkan sumber utama bijih besi tetapi apabila kehabisan hasil akhirnya tidak ada pembangunan yang dibuat.

"Daripada apa yang berlaku, kita ambil sahaja hasilnya. Bagaimana hasil yang dikutip kerajaan pusat tetapi tidak dikembalikan kepada kawasan itu untuk pembangunan.

"Begitu juga di Rantau Abang, setelah habis pelancongan akhirnya tidak ada apa-apa. Inilah kita harus beri perhatian sumber diambil kenapa tidak dikembalikan," tegas beliau berhubung kawasan yang terkenal dengan pendaratan penyu suatu ketika dahulu.

Katanya, keadaan itu tidak mustahil akan berlaku di Kerteh apabila sumber yang ada iaitu industri petroleum nanti kehabisan, akhirnya pembangunan tidak berlaku. HARAKAHDAILY 29/10/2014

No comments:

Post a Comment