Tuesday, November 25, 2014

Ketua Sami Buddha Hadir Mesyuarat Pemerdagangan Manusia Di Vatican


Diterbitkan: Selasa, 25 November 2014 8:17 PM

KUALA LUMPUR: Ketua Sami Buddha di Malaysia Datuk K. Sri Dhammaratana akan menghadiri mesyuarat mengenai perhambaan moden dan pemerdagangan manusia dengan pemimpin agama terkemuka dunia di Bandaraya Vatican, 2 Disember ini.

Mesyuarat tertutup itu dianjurkan oleh Global Freedom Network (GFN), sebuah pertubuhan bukan berasaskan keuntungan yang menumpukan usaha untuk membasmi perhambaan moden dan pemerdagangan manusia menjelang tahun 2020.

Lawatan itu ialah atas jemputan Ketua Gereja Roman Katolik, Pope Francis. 

Dharmmaratana akan mewakili masyarakat beragama Buddha dan beliau juga adalah satu-satunya wakil dari Malaysia yang diundang ke mesyuarat berkenaan.

"Saya gembira mendapat penghormatan diundang untuk menyertai dan menyaksikan acara penting ini," katanya kepada Bernama, sambil menambah bahawa mesyuarat juga akan membincangkan pelan tindakan untuk menangani masalah itu.

Selain Dhammaratana dan Ketua Gereja Katolik, pemimpin daripada masyarakat Islam dan Hindu juga akan menghadiri mesyuarat.

Kemuncak acara ialah deklarasi bersama oleh pemimpin agama dunia bahawa perhambaan moden merupakan jenayah terhadap kemanusiaan.

Mereka juga akan menandatangani Memorandum Persefahaman mengenai perkara itu. 

No comments:

Post a Comment