Tuesday, November 25, 2014

Setahun masih gatal lagi

Oleh Khairul Najib Asarulah Khan
RUMPAI pathenium hysterophorus yang ditemui di Kampung Baru Saga, Rantau -
am@hmetro.com.my
Seremban: “Saya tidak menyangka ruam kulit ini berpunca daripada Miang Mexico,” kata S Kaliammah yang mengalami masalah ruam pada tangan dan kaki sejak setahun lalu selepas membersihkan pekarangan rumahnya di Kampung Baru Saga, Rantau, dekat sini.
Kaliammah, 63, berkata, mulanya dia menyangka masalah itu berpunca jangkitan kuman dan dia mendapatkan rawatan di Hospital Tuanku Ja’afar (HTJ), namun doktor tidak dapat mengesan punca ruam itu.
“Selepas beberapa kali rawatan, saya dirujuk kepada Jabatan Pertanian negeri dan pihak berkenaan mengesahkan kemungkinan ia berpunca daripada sentuhan pada Miang Mexico.
“Apa yang menguatkan lagi dakwaan itu ialah saya mendapati rumpai itu banyak tumbuh di sekeliling tanaman bunga di rumah saya. Memang saya ada mencabut rumpai itu tanpa menggunakan sarung tangan,” katanya ketika di temui di rumah anaknya di Taman Lavender Height, Senawang, di sini, semalam.
Menurutnya, sehingga kini, tangannya masih belum pulih sepenuhnya dan dia masih menerima rawatan.
Kaliammah berkata, dia diberi dua ubat sapu dan dua ubat makan, tetapi kesannya bersifat sementara.
Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.
Artikel ini disiarkan pada : Selasa, 25 November 2014 @ 5:18 AM


KALIAMMAH menunjukkan ruam di tangan dan kaki disyaki akibat tersentuh Miang Mexico.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/11572#sthash.Nh35PcAR.dpuf

No comments:

Post a Comment