SHAH ALAM – Biarpun masih terlantar di atas katil wad Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), namun Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tidak lupa berpesan kepada anak-anaknya supaya menghargai masa.
 
Demikian antara coretan Ahli Parlimen Pasir Mas, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz yang dikongsi bersama seluruh rakyat Malaysia yang tidak putus mendoakan kesihatan buat ayahandanya.
 
“Begitu ayahanda mendidik kami. Dan hinggalah saat ini, dari atas katil ini, dalam tua rentanya, ayahanda terus mendidik kami menghargai nilai masa dan waktu..
 
“ALLAHU, ampuni kami dan ibu bapa kami serta zuriat kami dan seluruh kaum muslimin,” katanya yang dimuat naik di laman akaun Facebooknya, lewat malam tadi.
 
 
Nik Mohamad Abduh juga sempat mengimbas kenangan zaman kanak-kanaknya yang dipaksa ayahandanya ke masjid lebih awal setiap kali solat Jumaat.

“Awal sangat. Kadang-kadang, jam 12 tengah hari  kami sudah terpacak di masjid. Tok Imam, tok bilal, tok siak dan ahli qaryah tak nampak batang hidung lagi.
 
“Bukan main seksanya kami, terhanggguk-hangguk menanti tok bilal azan, tersengguk-sengguk menanti tok imam kampung menghabis khutbah dan bergeliat menanti 'tamatnya' paksaan beragama masa kecil,” katanya lagi.

Nik Aziz disahkan menghidap kanser prostat sejak lima tahun lalu dan  dimasukkan ke ICU Selasa lalu.