Monday, April 19, 2010

Usah contohi wanita tuntut cerai kerana lelaki Afrika





2010/04/19
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
KUALA LUMPUR: “Kes seperti ini terpencil dan saya percaya untuk tempoh 10 tahun akan datang pun tidak akan menandingi kes suami curang,” kata Timbalan Pengerusi Majlis Perunding Wanita Islam (MPWIM), Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim), Prof Madya Datin Dr Noor Aziah Mohd Awal.
Bagaimanapun, beliau yang juga Pensyarah Undang-undang, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), berkata perbuatan isteri yang menuntut cerai suami semata-mata mahu ‘mendekati’ lelaki tak dikenali keikhlasannya tidak wajar dicontohi.
Katanya, ia diibaratkan ‘mengharap guruh di langit, air di tempayan dicurahkan’ apabila kita terlalu mengimpikan keuntungan besar yang belum pasti, tetapi dalam masa sama sudah melepaskan apa yang dimilikinya.

“Saya andaikan wanita ini mempunyai impian tinggi untuk hidup bahagia, mempunyai suami sempurna dan boleh memberi segala-galanya termasuk kasih sayang dan belaian, tapi malangnya ia tak diperoleh.

“Bila dia tidak dapat apa yang diharapkan menyebabkan dia mencari keseronokan di luar. Akhirnya, apabila perkara terbongkar, barulah tersedar impian yang dimahukan bukan seperti diharapkan.

“Saya tak nafikan perkara seperti ini berlaku dalam perkahwinan masa kini, isteri yang kecewa akan rasa seolah-olah tidak bahagia dan pergaduhan kerap berlaku. Itulah dia cinta membuat kita tidak rasional,” katanya ketika dihubungi semalam ketika mengulas laporan Metro Ahad mengenai seorang wanita yang sudah bercucu bukan saja lebur lebih RM600,000, malah tergamak mengheret suaminya yang menghidap penyakit angin ahmar ke mahkamah untuk menuntut cerai selepas angau dek panahan cinta palsu playboy warga Afrika.

No comments:

Post a Comment