Saturday, May 29, 2010

Bala dua kali rumah dirempuh bas




Keadaan rumah keluarga Yusri yang dirempuh sebuah bas di Kampung Kijing, Jalan Kuala Terengganu-Kuantan semalam.


MARANG - "Mula-mula saya dengar bunyi bising, selepas itu dengar pula bunyi kaca pecah."
Demikian kata-kata Yusri Abas, 43, yang terkejut selepas melihat rumah milik ayahnya, Abas Sulong, 67, dilanggar sebuah bas persiaran yang hilang kawalan di Kampung Kijing, Jalan Kuala Terengganu-Kuantan dekat sini semalam.
Lebih mengejutkan, kata Yusri, kejadian seumpama itu merupakan yang kedua selepas kejadian pertama pada 18 Jun tahun lalu.
Dalam kejadian pertama itu, tiang garaj kereta rumah Yusri patah akibat dilanggar bas.
Dalam kejadian pada pukul 8 pagi semalam, dua buah kereta dan empat buah motosikal milik keluarga Yusri rosak teruk.
"Ketika kejadian hanya adik-beradik saya yang berada di rumah manakala saya berada di bengkel motosikal di sebelah rumah dan kedua ibu bapa saya pula pergi ke pasar.
"Sejurus terdengar bunyi bising dan kaca pecah, saya segera menjengah keluar dan terkejut melihat sebuah bas persiaran sudah melanggar rumah kami," kata Yusri ketika ditemui dekat sini semalam.
Akibat kejadian itu, bahagian hadapan rumahnya rosak dan kayu garaj yang tercabut turut mengenai dinding kaca sebuah kafe siber di sebelah rumah.
Katanya, dia melihat pemandu bas yang cedera pada bahagian tangan terpinga-pinga dan menyatakan penyerap hentakan pada salah satu tayar bas itu tiba-tiba patah menyebabkan dia hilang kawalan lalu terbabas.

No comments:

Post a Comment