Saturday, May 29, 2010

Konvoi siap sedia lepasi sekatan



Aktivis pro-Palestin menaiki sebuah bot membuat persiapan menyambut ketibaan konvoi kapal-kapal membawa bantuan kemanusiaan ke Gaza tiba di Paris, semalam. - AP


NICOSIA 28 Mei - Beratus-ratus aktivis pro-Palestin yang menyertai konvoi kapal- kapal hari ini berada di peringkat akhir cuba melepasi sekatan Israel untuk membawa bantuan kemanusiaan ke Genting Gaza.
Dua kapal kargo dan lima bot kecil membawa beribu-ribu tan bantuan dan beratus-ratus penumpang sedang menuju ke satu tempat pertemuan di pantai Cyprus yang mana mereka merancang untuk membentuk kumpulan baru sebelum berlepas ke wilayah Palestin itu.
Pengendali berkata, lapan buah kapal, Rachel Corrie yang bertolak dari Ireland, kini ketinggalan dan akan bergerak ke Gaza secara berasingan.
Katanya, kapal-kapal itu akan bertemu di lautan antarabangsa.
"Kerajaan Cyprus tidak mahu kami meninggalkan Cyprus. Saya hanya boleh menganggap mereka terbeban," kata seorang daripada koordinator, Audrey Bomse.
Menurut sumber rasmi kerajaan Cyprus, negara itu tidak menerima sebarang permintaan daripada Pihak Berkuasa Palestin berhubung bantuan kemanusiaan yang cuba dihantar flotila itu.
Israel sebelum ini telah memberitahu Dutanya di Cyprus, Turki, Greece dan Ireland bahawa ia sudah mengeluarkan waran melarang kapal-kapal itu memasuki Gaza dan flotila itu melanggar undang-undang antarabangsa jika memasuki Gaza.
Israel merancang mengalihkan haluan kapal-kapal itu dan menahan beratus-ratus penumpangnya di pelabuhan Ashdod sebelum menghantar mereka pulang.
Bomse menyifatkan rancangan Israel itu sebagai ugutan.
"Kami merancang ke Gaza dan tinggal di sana dua hari," katanya. - AFP

No comments:

Post a Comment