Friday, September 10, 2010

Dapat anugerah kerana hina nabi


Merkel beri anugerah pada kartunis imej Nabi

KARTUNIS Denmark Kurt Westergaard (kiri) bersama Angela Merkel sebelum majlis penyampaian anugerah media M100 2010 di Potsdam, timur Jerman, kelmarin. – AFP


POTSDAM, Jerman 9 Sept. – Canselor Jerman, Angela Merkel menyanjung kebebasan bersuara semalam pada satu majlis anugerah untuk seorang kartunis Denmark yang melukis karikatur Nabi Muhammad memakai serban menyerupai bom.
Lukisan Kurt Westergaard adalah antara 12 karikatur Nabi Muhammad yang mencetuskan protes umat Islam di seluruh dunia sehingga menyebabkan 50 orang maut lima tahun lalu.
Merkel yang membesar di bawah rejim komunis di Jerman Timur terkenang akan kegembiraan beliau semasa Tembok Berlin runtuh pada 1989.
“Bagi saya sendiri kebebasan ialah pengalaman paling gembira dalam hidup saya,” kata Merkel, 56, pada majlis anugerah semasa persidangan mengenai kebebasan akhbar di Potsdam dekat Berlin.
Beliau menyifatkan kebebasan akhbar sebagai ‘komoditi yang sangat berharga’.
Diberi penghormatan pada acara itu ialah Westergaard yang melukis karikatur paling kontroversi antara 12 karikatur Nabi Muhammad yang mencetuskan kemarahan umat Islam di seluruh selepas penyiarannya dalam sebuah akhbar Denmark pada 2005.
Beliau mengucapkan terima kasih kepada Merkel dan penganjur kerana anugerah yang mengiktiraf perjuangannya menegakkan kebebasan bersuara.
“Kita masih menjalani kehidupan yang baik sekalipun menghadapi pelbagai ancaman,” kata Westergaard, 75.
Tokoh Islam di Jerman mengkritik Merkel kerana memberi penghormatan kepada kartunis tersebut.
“Merkel memberi penghormatan kepada kartunis yang pada pandangan kami telah memijak-mijak Nabi kami dan memijak-mijak seluruh umat Islam,” kata Aiman Mazyek daripada Majlis Islam Pusat di Jerman dalam satu kenyataan. – Reuters

No comments:

Post a Comment