Friday, September 10, 2010

Dua beradik sambut raya tanpa ibu bapa



Oleh Ravale Savarinathan
bhnews@bharian.com.my
2010/09/10


NAZUWA (kiri) bersama Najihah yang mengalami kecederaan di beberapa anggota badan akibat diserang ayahnya.
NAZUWA (kiri) bersama Najihah yang mengalami kecederaan di beberapa anggota badan akibat diserang ayahnya.

Aidilfitri kali ini hambar bagi Najihah, Nazuwa
 

TELUK INTAN: Hari ini sepatutnya menjadi saat menggembirakan bagi kanak-kanak. Namun, bagi dua beradik, Najihah dan Nazuwa Natri yang kehilangan ibu akibat ditetak sehingga mati oleh bapa mereka sendiri yang kemudian ditembak pula oleh polis pada awal Ramadan lalu, Aidilfitri ini tidak bermakna bagi mereka.
Sejak tragedi pada waktu sahur 14 Ogos itu, Najihah, 13, dan Nazuwa, 8, seakan-akan trauma dengan kejadian itu dan lebih banyak menghabiskan masa dalam rumah nenek mereka di Kampung Atta Duri, Langkap dekat sini.
Kali pertama mereka bersemuka dengan orang ramai ialah pada majlis penyerahan sumbangan Hari Raya kepada golongan kurang bernasib baik oleh Raja Puan Muda Perak, Raja Nor Mahani Raja Shahar Shah di Dewan Chikus, di sini baru-baru ini. Ada kalangan orang ramai menitiskan air mata apabila melihat dua beradik itu menangis ketika berbaris bersama anak yatim menerima sumbangan. 

Ketika ditemui di rumah nenek mereka kelmarin, Najihah yang sedang menjalani rawatan di rumah selepas cedera akibat kejadian itu, hanya mengukir senyuman hambar apabila ditanya perasaannya menyambut Aidilfitri tanpa ibu bapa sambil duduk sepanjang masa atas kerusi menonton televisyen. 

Namun, tidak banyak yang dapat ditanya kerana bapa saudara mereka, Rozami Sakri Affandi, 39, menghalang dengan alasan mereka masih terkejut dan tidak mahu dikejutkan lagi dengan soalan wartawan. 

Menurut Rozami, anak saudaranya itu berkeadaan seperti biasa tetapi sesekali akan menitiskan air mata mengenangkan kejadian yang menimpa keluarga. 
“Kami sekeluarga tidak mahu mereka mengingatkan kejadian dan enggan bertanya bagaimana kejadian berlaku. Apa yang penting, mereka boleh menjalani kehidupan seperti orang lain dan terus menjaga mereka sedaya yang mungkin,” katanya. 

Dalam kejadian itu, Natri Shaharuddin, 39, yang hilang pertimbangan menetak isterinya, Khairul Bariah Mohamat Aaripin, 36, sehingga mati dan mencederakan Najihah sehingga putus dua jari, sebelum ditembak mati oleh polis selepas enggan menyerah diri.

No comments:

Post a Comment