Saturday, November 27, 2010

Rejim Zionis roboh masjid di Tebing Barat





2010/11/27

RAMALLAH: Pihak berkuasa Israel kelmarin memusnahkan sebuah masjid di Tebing Barat atas alasan ia dibina secara haram meskipun tidak menjelaskan mengapa sekarang tindakan itu diambil sedangkan rumah ibadat itu wujud sejak 1967. 

Ahmed Al-As’aad, pegawai pemantau aktiviti penduduk Palestin di Tebing Barat berkata, sekumpulan pegawai Yahudi tiba di kampung Yarza dan memusnahkan masjid terbabit.
Mereka adalah pegawai Pentadbiran Awam Israel, sebuah jabatan tentera bertanggungjawab bagi koordinasi hal ehwal awam di Tebing Barat
Beliau berkata, beberapa pegawai Israel tiba di Yarza, tenggara Jenin dan mengisytiharkan kampung terbabit zon tentera tertutup untuk menghalang penduduk Palestin membantah terhadap pemusnahan masjid yang dibina pada 1967. 

Ahmed berkata, penduduk kawasan terbabit mempunyai dokumen membuktikan masjid itu dibina pada 1967. 

Pegawai terbabit berkata penduduk membesarkan masjid itu dengan dua bilik tambahan untuk memenuhi tuntutan penduduk yang semakin bertambah. 

Yarza menempatkan sejumlah 200 penduduk Palestin yang bekerja sebagai petani dan penternak biri-biri. 
Pentadbiran Awam Israel berkata, masjid itu dimusnahkan kerana ia dibina di Kawasan C tanpa lesen yang sah dari pihak berkuasa Israel. Katanya, rakyat Palestin biasanya membina masjid mereka di kawasan A dan B. 

Menurut Perjanjian Oslo, Kawasan A adalah di bawah pentadbiran dan kawalan keselamatan Palestin tetapi di bawah keselamatan Israel manakala kawasan C adalah di bawah kuasa penuh Israel. – Agensi

No comments:

Post a Comment