Sunday, March 20, 2011

Abhisit terselamat undi tidak percaya





2011/03/20

 Abhisit Vejjajiva
Abhisit Vejjajiva
Pembangkang sasar cemar imej PM Thailand 

BANGKOK: Perdana Menteri Thailand, Abhisit Vejjajiva, terselamat dalam satu usul tidak percaya semalam dibawa Ahli Parlimen pembangkang yang berhasrat memberi imej buruk kepada pemimpin itu sebelum pilihan raya akan datang.
Abhisit memenangi undian itu selepas perdebatan empat hari parti pembangkang, Puea Thai, menuduhnya terbabit rasuah, memperkenalkan dasar yang gagal dan melanggar hak asasi manusia.
Kejayaan itu usul kecaman ketiga dihadapi Abhisit sejak 2009 – bermaksud kerajaan gabungan boleh terus memerintah sehingga pilihan raya yang dijangka awal Julai depan. 

Perdana Menteri itu mendapat 249 undi menyokong dan 184 menentang manakala 11 berkecuali, adalah seorang daripada 10 menteri yang dinamakan dalam usul itu, semuanya terselamat dengan undian berasingan tipis dengan mendapatkan sokongan 238 undi. 

“Parlimen memberi usul percaya kepada Perdana Menteri dan sembilan menteri lain untuk kekal berkuasa,” kata Speaker Dewan, Chai Chidchob. 

Ahli parlimen pembangkang dilihat memiliki peluang tipis untuk menang undi tidak percaya kerana kekurangan majoriti di dewan rendah, dikuasai gabungan enam parti diketuai parti pimpinan Abhisit, Parti Demokratik. 
“Ia tiada kaitan dengan tadbir urus atau tanggungjawab, ia mengenai bagaimana satu undian mempunyai kesan ketara dalam pilihan raya akan datang,” kata penulis dan bekas diplomat Thai, Pavin Chachavalpongpun. 

Ketika perdebatan itu, pembangkang menuduh Abhisit menyalahgunakan kuasa ketika operasi maut tentera pada April dan Mei 2010 menyasar membersihkan penunjuk perasaan antikerajaan Baju Merah daripada terus melakukan tunjuk perasaan. 

Mereka juga menyalahkannya kerana membenarkan kebakaran di pusat beli belah CentralWorld, satu daripada berpuluh bangunan yang dibakar selepas tindakan keras tentera. Kerajaan menafikan tuduhan itu dan menyalahkan militan. – AFP 

No comments:

Post a Comment