Sunday, March 20, 2011

Tentera Gaddafi mara ke Benghazi


BENGHAZI: Tentera yang setia kepada Muammar Gaddafi semalam memasuki bandar raya ini, memaksa pemberontak yang menguasainya sejak bulan lalu berundur.
Seorang jurucakap pemberontak berkata, tentera Gaddafi memasuki bandar Benghazi sementara satu sumber Reuters memberitahu, pemberontak mendirikan halangan konkrit untuk mempertahankan markas mereka.

Serangan tentera Libya dilakukan walaupun kerajaan Gaddafi berkata ia melaksanakan gencatan senjata sementara Perancis meramalkan tindakan ketenteraan oleh Barat sudah pasti dilancarkan.

Kerajaan turut menafikan tenteranya berada di dalam atau sekitar Benghazi.

Seorang jurucakapnya berkata, kerajaan melaksanakan gencatan senjata itu dan menuduh pemberontak melancarkan serangan.

Menurutnya, pemberontak menyerang kedudukan tentera kerajaan di barat Benghazi, memaksa anggota tentera bertindak balas bagi mempertahankan diri.

“Mereka menggunakan helikopter dan pesawat untuk mengebom kedudukan tentera kami,” kata jurucakap itu.

Dalam pada itu, sebuah jet pejuang ditembak jatuh di bandar berkenaan.
“Saya melihat pesawat itu berpusing-pusing, keluar dari awan, menuju ke satu sasaran dan kemudian terkena tembakan lalu menjunam dan terbakar.

“Ia kelihatan cuba menyerang berek tentera di Benghazi,” kata koresponden Reuters, Angus MacSwan.

Pemberontak berkata, beberapa jet tentera Libya sebelum ini mengebom jalan raya menuju ke Lapangan Terbang Benghazi dan kawasan sekitarnya.

“Semalam (kelmarin) mereka berada 60 kilometer. Hari ini (semalam) mereka sudah berada kira-kira 20 kilometer dan boleh tiba di Benghazi dalam masa setengah jam hingga 90 minit,” kata pemberontak, Khalid Ahmed. - Agensi

No comments:

Post a Comment