Monday, June 27, 2011

5j penagih di Indonesia

JAKARTA: Jumlah pengguna dadah di Indonesia meningkat sejak beberapa tahun lalu dan ia dijangka mengatasi lima juta orang tahun ini.

Ketua Agensi Narkotik Kebangsaan, Gories Mere berkata, kajian menunjukkan penagih dadah di negara itu pada 2009 kekal 3.9 juta orang atau 1.99 peratus daripada penduduk berusia antara 10 hingga 59 tahun.


Jumlah itu meningkat kepada 4.02 juta atau 2.21 peratus penduduk dalam kumpulan usia yang sama sementara pada 2011, ia dramalkan meningkat kepada lima juta orang, atau 2.8 peratus penduduk dalam kumpulan usia itu.

Gories berkata, angka itu mungkin kecil berbanding dengan jumlah penduduk Indonesia dan pelajar menjadi kumpulan paling terdedah dalam masyarakat dari segi penyalahgunaan dadah.


Menurutnya, sindiket dadah dari Iran, Nigeria, China dan Malaysia adalah antara mereka yang mengadar dadah di negara itu.


Gories berkata demikian ketika berucap sempena Hari Antarabangsa Menentang Penyalahgunaan dan Penyeludupan Dadah di Dataran Monas, Jakarta Tengah, semalam.

Acara itu turut dihadiri oleh Presiden Susilo Bambang Yudhoyono. - Agensi

myMetro | 5j penagih di Indonesia

No comments:

Post a Comment