Monday, June 27, 2011

Harga melambung ketika Ramadan

KUALA LUMPUR – Trend penurunan harga barang kering, sayur-sayuran dan hasil laut yang ketara di pasaran ketika ini mungkin tidak berpanjangan.

Tinjauan Kosmo! di beberapa negeri mendapati kalangan peniaga berpendapat harga barangan tersebut dijangka kembali mahal menjelang Ramadan pada Ogos depan.

Ketika ini rata-rata harga barangan keperluan harian pengguna mengalami penurunan antara 50 sen sehingga RM5 sekilogram (kg).

Di Kuala Terengganu, seorang peniaga, Mohd. Robby Awang risau harga barangan tersebut akan mengalami kenaikan semula menjelang Ramadan pada Ogos depan.

Menurutnya, trend kenaikan semula harga barangan tersebut adalah biasa dan mereka tidak dapat berbuat apa-apa kerana barang tersebut diperoleh daripada pembekal.

“Jika harga yang kami dapat tinggi jadi kami juga harus jual dengan harga yang tinggi kepada pengguna, justeru pengguna perlu faham,” katanya.

Ketika ini rata-rata harga barang keperluan pengguna di beberapa buah pasar raya di Terengganu mengalami penurunan antara RM1 hingga RM2 per kg. meskipun sesetengah barang mengalami kenaikan.Kosmo! Online - Negara

No comments:

Post a Comment