Tuesday, August 9, 2011

Pengemis ‘sewa’ bayi diburu

JAKARTA: Polis bandar raya ini berkata mereka akan menangkap pengemis bersama bayi yang bukan anak mereka di jalanan dengan dakwaan mengeksploitasi kanak-kanak.
“Pengemis terbabit akan dikenakan tindakan undang-undang sekiranya terbukti bayi berkenaan bukan milik mereka,” kata jurucakap Polis Jakarta, Komisoner Kanan Baharudin Jafar, semalam.

Pihak berkuasa kini memburu pengemis jalanan dan individu lain yang disyaki menghadapi masalah kebajikan sosial. Penduduk dari luar Jakarta biasanya membanjiri bandar raya itu sebagai pengemis ketika Ramadan apabila mereka yang lebih bernasib baik bermurah hati menghulurkan sedekah kepada orang miskin. Pengemis biasanya ‘menyewa’ bayi bagi mendapatkan simpati orang ramai.

Menurutnya, menggunakan bayi orang lain untuk mengemis adalah satu bentuk eksploitasi kanak-kanak yang melanggar undang-undang perlindungan kanak-kanak 2002. “Hukuman melanggar undang-undang berkenaan adalah penjara 10 tahun dan denda sebanyak 200 juta rupiah (RM70,800),” katanya.-hmetro

No comments:

Post a Comment