Tuesday, August 9, 2011

Hasut bekas penagih

SEREMBAN: Cubaan rumah perlindungan Kristian di negeri ini menghasut bekas penagih dadah supaya mengikuti ajaran yang disebarkan mereka dikekang Jabatan Mufti negeri ini, awal tahun ini.
Perkara itu didedahkan Mufti Negeri Sembilan, Datuk Mohd Yusof Ahmad, apabila pihaknya menerima maklumat rumah perlindungan itu menawarkan bantuan rawatan pemulihan dadah kepada penagih beragama Islam sambil menyebarkan agama mereka perlahan-lahan.

Mohd Yusof berkata, pihaknya berjaya menyelamatkan akidah seorang bekas penagih serta keluarganya yang menetap di penempatan itu dua tahun.

“Lelaki berusia 30-an terbabit tinggal di rumah itu percuma dua tahun dan diberikan penginapan dan wang tunai tanpa perlu berkerja.

“Apa yang dia perlu lakukan hanyalah mengikuti ceramah mereka dan membaca buku serta kitab mengenai Kristian,” katanya ketika ditemui, di sini, semalam.

Mendedahkan bagaimana keluarga lelaki terbabit yang berasal dari Perak memasuki rumah perlindungan berkenaan, Mohd Yusof berkata, pada permulaannya isteri lelaki itu ditawarkan majikannya ke rumah itu dengan membawa suami dan empat anak.
“Malah, apabila mengetahui keluarga itu mengalami masalah kewangan selepas suaminya dibebaskan dari penjara dan sukar mendapat pekerjaan, kumpulan berkenaan memberi jaminan menyokong sara hidup mereka sekeluarga, dengan syarat hanya perlu mendengar ceramah dan membaca kitab agama mereka,” katanya.

Beliau berkata, perkara terbabit disedari Jabatan Mufti selepas menerima maklumat daripada penjara yang memantau perkembangannya dan menghantar beberapa pegawai berbincang dengannya serta pengurusan rumah perlindungan itu. Katanya, hasil perbincangan aman, lelaki terbabit secara suka rela mahu keluar dari rumah perlindungan itu membawa isteri serta anaknya yang berusia satu hingga 13 tahun dan menerima tawaran memulakan hidup baru dengan dibantu Jabatan Mufti, Yayasan Kasih Sayang dan Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (Mains).

“Selepas itu pihak kami cuba membantu semula akidah mereka sekeluarga dengan memberi bimbingan kelas agama dan hingga kini lelaki terbabit yang sudah bekerja sentiasa dipantau oleh kami bagi memastikan pegangan agamanya kukuh. “Daripada pemerhatian saya mendapati dia gembira dengan kehidupan kini yang sederhana walaupun tidak mewah seperti di rumah perlindungan berkenaan,” katanya.

Beliau berkata, ketika lelaki itu baru keluar dari rumah perlindungan berkenaan, dia menyerahkan sejumlah besar bahan bacaan Kristian di dalam tiga beg yang diberikan kepadanya oleh pengurusan rumah perlindungan itu untuk dibaca.

“Dia juga memberitahu ramai orang termasuk beragama Islam mendapatkan rawatan dan sokongan pemulihan dadah di rumah perlindungan itu,” katanya.-hmetro

No comments:

Post a Comment