Tuesday, August 9, 2011

Polis rejim Israel halau jemaah Masjid al-Aqsa



BAITULMAQDIS 8 Ogos - Polis Israel semalam menyerbu bangunan Masjid al-Aqsa dan mengusir jemaah yang sedang mengerjakan ibadat di dalamnya.
Menurut seorang saksi, polis Israel menyerbu kompleks Haram Ash-Sharif selepas sembahyang terawih dan mengusir kira-kira 30 jemaah yang sedang beribadat di dalam masjid itu.
Pada mulanya, kumpulan jemaah tersebut enggan keluar kerana ingin melindungi kompleks tersebut daripada diceroboh pelampau Yahudi.
Pada malam Jumaat lalu, kumpulan sayap kanan Israel memasuki kompleks tersebut dan bertempur dengan kumpulan belia tempatan.
Jurucakap polis Israel tidak dapat dihubungi bagi mengulas berhubung insiden tersebut.
Israel dalam pada itu mengenakan lebih banyak sekatan ke atas penduduk Palestin pada bulan Ramadan apabila mereka mengehadkan kemasukan ke Masjid al-Aqsa pada hari pertama bulan suci ini.
"Hanya ketua keluarga yang mempunyai permit kemasukan ke Israel dan berumur antara 45 hingga 50 tahun sahaja dibenarkan memasuki al-Aqsa," kata jurucakap polis Israel kepadaAFP.
Sekatan kemasukan yang dianggap sebagai langkah berjaga-jaga bagi membendung keganasan oleh Israel turut dikenakan ke atas penduduk Palestin di Tebing Barat yang berumur 35 tahun.
Israel turut mengetatkan kawalan keselamatan di bandar suci Al-Quds dengan menempatkan beratus-ratus anggota polis dan pengawal sempadan. - Agensi, utusan

No comments:

Post a Comment