Thursday, September 8, 2011

Manila kukuh pertahanan

MANILA: Filipina akan membeli helikopter dan membina stesen radar bagi mengukuhkan pertahanan aset minyak dan gasnya di Laut China Selatan yang turut dituntut oleh China.
Langkah itu dipercayai akan meningkatkan rasa kurang senang hati Beijing.
Setiausaha Bajet, Florencio Abad berkata dalam satu kenyataan, 4.95 bilion peso (RM351 juta) royalti daripada pelantar minyak Malampaya di perairan Palawan akan menampung dana untuk pengukuhan pertahanan itu.

Pelantar itu terletak di timur Pulau Palawan di kawasan Laut China Selatan yang tidak dituntut China. Namun, kawasan pelantar lain yang ingin dibangun Filipina terletak di kawasan yang menjadi rebutan.


“Ia akan menampung perbelanjaan untuk pasukan tentera Filipina di wilayah operasi pertahanannya termasuk mengukuhkan tahap keselamatan untuk Projek Tenaga dan Gas Asli Malampaya,” katanya.

Filipina, Vietnam, Malaysia, Brunei dan Taiwan turut menuntut kawasan perairan itu yang menjadi kunci laluan perdagangan dan kaya dengan ikan serta minyak dan gas.

Minggu lalu, Presiden Benigno Aquino berunding dengan Presiden China, Hu Jintao di Beijing dan kedua-duanya bersependapat perlunya mewujudkan tata laku di kawsan perairan.

Menurut Abad, dana itu juga akan membolehkan tentera udara dan laut membeli enam helikopter peronda, mencari dan menyelamat bagi mengawal Malampaya dan kawasan minyak serta gas lain di Tebing Reed dan Laut Sulu. - Reuters

No comments:

Post a Comment