Saturday, September 3, 2011

TurkiusirdutaIsrael

ANKARA: Turki mengusir duta Israel ke Ankara, semalam dan menggantung semua hubungan ketenteraan dengan sekutunya itu selepas laporan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengecam tindakan keterlaluan tentera Zionis dalam serbuan terhadap flotila bantuan ke Gaza tahun lalu.
Sehari selepas laporan serbuan komando Zionis pada tahun lalu itu didedahkan dalam media, Menteri Luar Turki, Ahmet Davutoglu, berkata kerajaan memutuskan untuk mengambil beberapa tindakan sebagai tanda protes. Walaupun laporan itu belum lagi dikeluarkan, Presiden Turki, Abdullah Gul, berkata Ankara tetap akan menolak dan menganggapnya sebagai tidak sah. Sementara itu, kerajaan Israel menegaskan akan menerima semua laporan itu, tetapi menuntut untuk mengepung wilayah Palestin yang diperintah oleh Hamas. Turki memanggil semula dutanya ke Tel Aviv sejurus selepas insiden serbuan itu. Bercakap dalam sidang akhbar di Ankara, Ahmet berkata, hubungan dengan Israel kini amat terbatas.

“Semua pegawai tinggi melebihi jawatan setiausaha kedua, khususnya duta dikerah pulang selewat-lewatnya Rabu minggu depan,” katanya. “Kedua, semua perjanjian ketenteraan antara Israel dan Turki digantung,” katanya.

Beliau juga berkata, Ankara merancang untuk mencabar hak Israel mengenakan kepungan di Semenanjung Gaza di Mahkamah Keadilan Antarabangsa di The Hague, mahkamah tertinggi PBB. - AFPhmetro

No comments:

Post a Comment