Di sebalik gencatan senjata, Palestin tetap teguh
Rakyat di Palestin meraikan genjatan senjata antara Israel dan Gaza malam tadi. - Foto EPA
ANALISIS: Ketika Hamas meraikan ‘kemenangan’ di kubu kuat mereka di Gaza semalam selepas gencatan senjata antara Israel dan Hamas dikuatkuasakan bermula malam tadi waktu tempatan (awal pagi waktu Malaysia), timbul pula persoalan sejauh mana kedua-dua musuh itu mampu mempertahankan amanah itu.

Gencatan senjata diisytiharkan selepas lapan hari Israel menyasarkan serangan ke wilayah Gaza sehingga menyebabkan lebih 150 orang terbunuh.

Sama ada Palestin dan Israel berasa lega apabila konflik yang berlanjutan lapan hari telah sampai ke penghujungnya tanpa pencerobohan berdarah Gaza, tetapi firasat di kedua-dua belah pihak bahawa gencatan senjata itu mungkin tidak bertahan lama.

"Kami masih ragu-ragu," kata seorang pegawai kanan kerajaan Israel, yang enggan namanya disiarkan.

"Tetapi Mesir dan Amerika Syarikat (AS) telah menyokong perjanjian ini dan jika perjanjian ini dimungkiri mereka tahu bahawa kita mempunyai alasan yang kukuh untuk bertindak lebih keras," katanya.

Di wajah kedua-dua puak bertelagah itu, kesimpulan positif boleh dibuat di akhir pertembungan kejam yang membunuh 162 rakyat Palestin, termasuk 37 kanak-kanak dan lima Israel.

Walaupun Hamas telah hilang komander tertinggi tentera dan mengalami kerosakan serius pada infrastruktur dan senjata, wilayah Palestin itu tetap tampil teguh mempertahankan reputasi mereka di dunia Arab.

Ketika ini, Israel boleh berasa selesa kerana berjaya memberikan tekanan yang menyakitkan kepada musuhnya, menemui satu cara untuk bekerjasama dengan pemimpin Islam Mesir dan menunjukkan bahawa ia boleh mempertahankan dirinya daripada ditembusi peluru berpandu melalui pemintas berteknologi tinggi Kubah Besi.

"Tiada siapa yang membayangkan bahawa gencatan senjata ini akan berkekalan. Semua orang jelas bahawa ia hanyalah bersifat sementara sahaja.

"Tetapi ada kemungkinan bahawa ia boleh tahan untuk tempoh masa yang ketara, jika semua berjalan lancar,” kata bekas ketua kakitangan di kementerian pertahanan Israel, Michael Herzog.

Sorak Kegembiraan

Israel dan Hamas pernah mencapai tahap ini sebelum ini. Pada tahun 2009, kedua-dua puak bergolak ini telah dipisahkan selepas konflik berlanjutan selama 22 hari dan militan Gaza mengambil masa beberapa bulan sebelum berasa cukup kuat untuk memulakan melancarkan roket daripada wilayah kecil mereka.

Pada masa itu, Gaza yang berang terhadap Hamas kerana menuduhnya menghasut sehingga berlaku perang dahsyat dan serangan Israel yang membunuh 1,400 rakyat Palestin.

Suasana jelas berbeza berbanding tiga tahun lalu apabila genjatan senjata diumumkan, beribu-ribu orang Palestin keluar ke jalan-jalan utama untuk meraikannya.

Namun, selepas hidup beberapa tahun dalam pengasingan, pemimpin tertinggi Arab segera melawat wilayah-wilayah kecil Palestin untuk menunjukkan perpaduan mereka sehingga pejuang Israel telah menarik sasaran mereka dan pemimpin Hamas pula bertindak lebih berhati-hati dengan  Mesir – terutamanya apabila presiden Syiria yang disingkirkan, Hosni Mubarak .

"Hamas berada dalam kedudukan yang lebih kukuh berbanding sebelum ini.

"Palestin tidak mesti berhenti mempersiapkan diri untuk satu lagi pusingan," kata penganalisis politik Gaza, Talal Okal sambil menambah bahawa beliau juga tidak menjangka gencatan senjata ini akan kekal.

Hamas enggan mengiktiraf kewujudan Israel Israel negara dan menghina Presiden Palestin, Mahmoud Abbas untuk  berusaha mencari penyelesaian diplomatik.

Abbas yang disokong Barat, dilihat goyah apabila berhadapan dengan Israel yang berjaya menduduki Tebing Barat dan kelihatan mendiamkan diri apabila konflik timbul.

Berbeza dengan kegembiraan di Gaza, beberapa ratus penduduk di selatan Israel mengambil jalan-jalan untuk mengutuk perjanjian itu kerana bimbang mereka sekali lagi akan menjadi sasaran serangan roket.

Dengan pilihan raya umum yang hanya tinggal dua bulan lagi, kesepakatan politik yang dicapat minggu lalu di antara pemimpin sejagat dan pemimpin pembangkang menuntut Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu untuk tidak meletakkan tentera diletakkan di sempadan Gaza.

"Saya fikir matlamat operasi tidak dicapai," kata Shaul Mofaz, ketua parti Kadima pagar.

"Warganegara Israel mahukan sesuatu yang lain. Mereka menjangka tentera Israel memaksa gencatan senjata pada Hamas. Hari ini, Presiden Mesir, Mohamed Mursi dengan sokongan AS, memaksa Israel untuk gencatan senjata," katanya kepada televisyen Saluran 1.

Kubah Besi

Mungkin kemenangan terbesar Israel terletak kepada pemintas Kubah Besi yang berjaya menepis 84 peratus peluru berpandu daripada masuk ke negara itu dan dapat menyelamatkan banyak nyawa serta mengurangkan sebarang peningkatan tekanan.

Ahli-ahli politik dan pakar tentera mungkin melihat peranan tentera udara lebih sukar terutamanya apabila berhadapan dengan kritikan. Tentera Israel perlu lebih berhati-hati dalam mensasarkan serangan kerana takut mengulangi perang 2008-2009.

"Kubah Besi telah membuktikan dirinya untuk menjadi pengubah permainan," kata Plesner Yohanan, seorang ahli politik Kadima yang duduk di atas Hal Ehwal Luar Negeri dan Jawatankuasa Pertahanan Parlimen.

"Tetapi di bahagian serangan, lebih banyak kita waspada, maka semakin sukar untuk mencapai matlamat untuk menang untuk jangka panjang. Lebih banyak kami menghadkan diri, lebih kurang harga Hamas untuk membayar kerugiannya," katanya kepada Reuters.

Walaupun Hamas pasti akan mengalami kerugian yang besar, ia juga membanggakan kepada rakyatnya sendiri - terutamanya apabila ia berjaya untuk kali pertama menghantar peluru berpandu daripada Tel Aviv dan Baitulmuqaddis.


* Dipetik dari laporan Reuters