Tuesday, January 22, 2013

Lagi sekali Utusan kecundang di mahkamah

Datuk VT Singham, Hakim Mahkamah Tinggi hari ini memberikan kemenangan kepada saman DS Anwar terhadap Utusan Malaysia dan ini adalah kekalahan yang terbaru terhadap saman-saman yang dikemukakan oleh pemimpin-pemimpin parti pembangkang. Kes terbaru ini merupakan satu kes yang saya berminat untuk menulisnya sedikit sebanyak walaupun saya bukannya mahir dan faham tentang undang-undang secara mendalam.

Saya juga tidak mahu menyentuh tentang isu yang dihakimkan oleh mahkamah itu kerana semua orang tahu apakah isu yang berbangkit yang menyebabkan Anwar membawanya ke mahkamah untuk diadili. Tentulah jika ia membabitkan Utusan ia tidak lain selain dari tindakan Utusan yang membuat laporan dan tulisan yang tidak benar kerana membantu UMNO yang sedang dalam kegeringan sekarang ini.

Isu yang dibawa ke mahkamah oleh Anwar ialah isu penulisan Utusan Malaysia yang cuba mengelirukan rakyat untuk mempercayai Anwar adalah pejuang kepada LBGT. Perkara yang dibangkitkan oleh Utusan itu sememangnya diketahui umum sebagai satu fitnah yang berniat jahat terhadap Ketua Pembangkang itu.

Apa yang menarik bagi saya ialah tentang komen Hakim VT Singham itu semasa pembacaan penghakiman beliau tentang isu Anwar VS Utusan ini. Yang Ariff VT Singham telah berkata semasa memulakan penghakiman beliau, “Judges aren’t party to the state…Judges are beholden to no man…” dan seterusnya beliau memberikan penghakimannya sampai selesai.

Dalam penghakimannya VT Singham telah mengarahkan Utusan untuk membayar ganti rugi sebanyak RM45 ribu kepada DS Anwar dan ini merupakan kemenangan moral kepada pejuang-pejuang yang mahukan media massa memainkan serta melaksanakan profesyen mereka secara adil dan saksama serta beretika yang tinggi.

Kata-kata Hakim itu yang saya sebut di atas itulah yang saya hendak saya olah sedikit dalam posting ini. Apa yang dimaksudkan oleh VT Singham ialah Badan Kehakiman perlu bebas untuk keadilan yang sebenarnya. Badan Kehakiman merupakan badan yang sepatutnya bebas dari campur tangan Badan Legislatif mahu pun Badan Eksekutif negara.

Pengasingan kuasa ini sudah lama terkubur. Ia tercemar dan terkubur oleh Dr Mahathir Mohammad semasa beliau mengetuai Badan Eksekutif sehinggakan beliau bertindak ganas terhadap hakim-hakim Mahkamah Agung pada tahun 1998 dahulu.

Mahathir telah meruntuhkan sistem kehakiman kerana kepentingan beliau sendiri dan kata-kata VT Singham yang mengatakan secara terang yang ‘Judges are beholden to no man’ itu merupakan kata-kata yang sangat sedap hati orang seperti saya mendengarnya. Bagi Dr Mahathir tidak ada sistem yang baik kecuali sistem yang boleh diperkudakannya dan mempertahankan kepentingan peribadi beliau semata-mata. “Mahathir cares for no one. He is self serving, and appreciates no one but his own selfish self”. Itulah kata-kata yang selalu saya dengar semasa orang ramai berjuang untuk membetulkan isu kehakiman ini dahulu.

Hakim VT Singham juga mengingatkan supaya media massa tidak diperguna oleh pihak yang berkepentingan politik dan melaksanakan profesyen mereka secara benar dan jujur dan beretika.

Jika benih ini boleh disuburkan maka Badan Kehakiman akan dapat memulihkan keyakinan rakyat terhadapnya dan ia akan lebih mudah untuk dicapai selepas perubahan yang bakal berlaku dalam pilihanraya yang akan datang. - http://aspanaliasnet.blogspot.com

No comments:

Post a Comment