Tuesday, January 22, 2013

Surat mesej politik Najib duit kerajaan atau parti

Surat NajibHian Wah menunjukkan sepucuk surat mempunyai mesej berbaur kempen politik ditandatangani Najib yang diterimanya dua minggu lalu.
SERI KEMBANGAN – Adun Seri Kembangan, Ean Yong Hian Wah meminta Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menjelaskan mengenai kos penghantaran surat dengan mesej politik diterima pengundi negeri ini menggunakan wang kerajaan atau Barisan Nasional (BN).

Hian Wah berkata, beliau dan isteri terkejut menerima gambar Perdana Menteri dan surat menggesa rakyat membuat perubahan pada pilihan raya nanti dengan memberi mandat kepada BN.

Menurutnya, dalam sampul surat yang turut dimuatkan kalendar itu, Najib menyatakan negeri ini dalam keadaan kecelaruan selama empat tahun di bawah pimpinan kerajaan DAP, PKR dan Pas.

"Sekiranya kos penghantaran surat kepada kira-kira dua juta penduduk di negeri ini dibiayai kerajaan, ia jelas menunjukkan ada salah guna kuasa.

"Saya terima maklumat pengundi di Kajang, Pandan, Puchong dan Ampang juga ada terima surat ini,” katanya.

Beliau berkata, Selangor ada dua juta pengundi dan berkemungkinan berjuta ringgit diperlukan untuk tujuan itu.

“Kalau guna wang kerajaan untuk sebar mesej politik memang ini salah guna kuasa.

"Pengiraan dibuat mendapati kos surat, sampul dan setem menelan belanja hampir RM1 setiap satu," katanya.

Hian Wah turut mempersoalkan bagaimana pihak berkenaan mendapat butiran untuk kiriman itu sedangkan hanya Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) dan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) mempunyai alamat lengkap rakyat.

Menurutnya, Pakatan Rakyat (PR) pernah cuba memohon alamat lengkap pengundi sebelum ini tetapi gagal kerana SPR hanya memberi alamat tidak lengkap dalam senarai daftar nama pengundi.

Tambahnya ia jelas tidak adil kerana ada agensi memberi alamat penuh kepada parti BN tetapi tidak kepada PR.

“Alamat penuh hanya boleh diperolehi daripada JPN atau SPR tetapi mereka tidak beri pada kita dan bagaimana BN boleh dapat?

“Apakah ini juga berlaku penyalahgunaan kuasa daripada BN?,” katanya.

No comments:

Post a Comment