Pesawat AS masuki ruang udara Somalia
Tentera AS didakwa tidak akan terbabit dalam pertempuran di Somalia.
WASHINGTON - Pesawat pejuang Amerika Syarikat (AS) didakwa memasuki ruang udara Somalia dalam menyokong usaha Komando Perancis untuk membebaskan ejen tebusan warga itu yang ditawan kumpulan militan Al Shabab di Somalia.

Presiden Obama berkata, AS hanya memberikan sokongan teknikal terhadap kepada tentera Perancis.

“Pesawat pejuang tidak melakukan serangan dan tidak terlibat dalam operasi ini,” katanya ketika mesyuarat Kongres, kelmarin.

Menurutnya, tujuan pesawat itu memasuki ruang udara Somalia adalah sebagai memenuhi keperluan di bawah Resolusi Kuasa Perang.

Terdahulu, misi gempur ke bandar Bulomarer, Somalia itu dilancarkan serentak dengan serangan udara tentera Perancis ke kubu kuat pemberontak di Konna, Mali.

Media melaporkan, Perancis dikatakan mempunyai misi di Afrika iaitu membantu kerajaan Mali menangani pengganas dan membebaskan seorang tebusan.

Pergerakan Al-Shabbab didakwa menahan Denis Allex sejak tiga tahun lalu yang dikatakan masih hidup dan kini berada dalam tahanan.

Lima helikopter penggempur tentera Perancis terbabit dalam misi itu.

Allex diculik di Somalia pada 14 Julai 2009 dan kali terakhir rakaman videonya dipaparkan adalah pada Oktober lalu merayu Presiden Perancis membebaskannya. - AP