Thursday, January 24, 2013

Lokasi agama puak minoriti dimusnah

Seorang anggota  pasukan Tentera Pembebasan Syria  berjalan di celah runtuhan   rumah di perkampungan Hich di Idlib semalam. - Foto APSeorang anggota pasukan Tentera Pembebasan Syria berjalan di celah runtuhan rumah di perkampungan Hich di Idlib semalam. - Foto AP Beirut: Kumpulan pemberontak Syria sengaja memusnahkan atau membenarkan kawasan agama minoriti di utara negara dirompak pada November dan Disember 2012, kata Human Right Watch semalam.

“Pemusnahan kawasan agama semakin menimbulkan kebimbangan mazhab dan memburukkan tragedi di negara itu, dengan berpuluh ribu terbunuh.
Syria akan kehilangan kekayaan kepelbagaian budaya dan agama jika kumpulan bersenjata tidak menghormati tempat ibadat.

Pemimpin kedua-dua pihak perlu menghantar mesej sesiapa yang memusnahkan kawasan itu mesti bertanggungjawab," Sarah Leah Whitson, Pengarah Asia Barat pertubuhan itu beribu pejabat di New York

“Pemimpin kedua-dua pihak perlu menghantar mesej bahawa sesiapa yang memusnahkan kawasan itu mesti bertanggungjawab,” kata pengarah Asia Barat pertubuhan itu yang beribu pejabat di New York, Sarah Leah Whitson.

Di kampung Zarzour di Idlib, penyelidik menemui bukti kerosakan yang disengajakan kepada tempat ibadat Syiah, husseiniya, oleh pejuang pembebasan selepas berjaya menawan tempat itu.

Tingkap pecah, batu solat bertaburan di atas lantai, dinding terbakar dan apa yang kelihatan seperti sisa sejadah terbakar berada di atas lantai.

Pemberontak rai kejayaan
Rakaman yang dikirim ke YouTube pada 12 Disember menunjukkan pemberontak meraikan kejayaan mereka di bandar itu dengan husseiniya terbakar di belakang.

Pejuang mengumumkan pemusnahan sarang Syiah dan Rafida, perkataan yang digunakan untuk merujuk mazhab minoriti, asal mazhab Alawi yang dianut Presiden Bashar al-Assad.

Penduduk berkata, tentera menggunakan husseiniya sebagai berek.

Walaupun tentera berundur selepas jemaah merungut, penembak curi kekal berada di atas bumbung dan berada di di situ ketika pejuang pembebasan tiba.

HRW mengecam penggunaan husseiniya oleh kerajaan untuk tujuan ketenteraan tetapi berkata ia tidak mewajarkan kerosakan yang dilakukan pejuang pembebasan.

Di perkampungan Kristian Ghasaniyeh dan Jdeideh di Latakia, penduduk berkata penyerang yang beroperasi atas nama pembangkang memecah masuk gereja dan mencuri selepas mereka menawan tempat itu. - AFP

No comments:

Post a Comment