Wednesday, August 27, 2014

Liberia pecat menteri yang enggan pulang untuk memerangi Ebola

RABU, 27 OGOS 2014 @ 10:38 AM

Dua jururawat dengan pakaian perlindungan mengiringi seorang lelaki yang disyaki dijangkiti wabak Ebola ke hospital di Monrovia.

MONROVIA: Presiden Liberia Ellen Johnson Sirleaf memecat menteri dan pegawai kanan kerajaan yang ingkar arahan supaya kembali ke negara Afrika barat itu untuk turut serta mengetuai usaha memerangi wabak Ebola.

Pemimpin Liberia itu mengarahkan menterinya yang berada di luar negara supaya kembali dalam tempoh seminggu sebagai sebahagian daripada pengumuman darurat pada 6 Ogos lalu dan memberi amaran bahawa langkah luar biasa diperlukan "bagi terus menjamin kehidupan di negara ini".

Sirleaf mengarahkan agar semua pegawai yang memegang jawatan menteri atau setaraf, pengarah urusan, timbalan/penolong pengarah, pesuruhajaya dan lain-lain, yang melanggar arahan akan diberhentikan, katanya dalam satu kenyataan.

Ia tidak menyatakan berapa ramai menteri yang terbabit atau siapa yang dipecat.

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) berikrar akan melipatgandakan usaha terhadap virus tropikal yang boleh membawa maut itu, yang menjangkiti lebih 2,600 orang dan mengakibatkan 1,427 orang maut sejak awal tahun ini. - AFP

No comments:

Post a Comment