Wednesday, August 27, 2014

Tiga maut helikopter PBB terhempas di Selatan Sudan

RABU, 27 OGOS 2014 @ 11:09 AM
Gambar fail menunjukkan contoh helikopter kargo Mi-8 Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang terhempas di Selatan Sudan.
 
JUBA, selatan Sudan: Tiga orang terbunuh dan seorang cedera apabila sebuah helikopter kargo Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) terhempas di zon peperangan negeri Unity di Selatan Sudan.

Misi PBB berkata ia sudah menghantar pasukan menyelamat ke kawasan terbabit, kira-kira 10 kilometer di utara bandar minyak Bentiu, salah sebuah kawasan paling teruk terjejas dalam perang sivil selama lapan bulan.

Misi PBB itu menyatakan kebimbangan dengan nasib kru di dalam helikopter Mi-8 terbabit, yang selalunya membawa antara tiga hingga lima orang.

"Misi ini hilang perhubungan dengan helikopter itu, yang dalam penerbangan rutin dari Wau ke Bentiu pada kira-kira jam 11.30 pagi (7.30 malam Malaysia)," kata misi PBB di Selatan Sudan (UNMISS) dalam satu kenyataan.

Jurucakap pemberontak Lul Ruai Koang, yang bercakap di Ethiopia, enggan mengulas sama ada helikopter berkenaan ditembak jatuh. - AFP

No comments:

Post a Comment