Wednesday, August 27, 2014

Presiden Afghan tidak akan hadir pada sidang kemuncak NATO


Presiden Afghanistan, Hamid Karzai.
KABUL: Presiden Hamid Karzai tidak akan menghadiri sidang kemuncak penting Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) minggu hadapan kerana perbezaan pendapat dengan Washington berhubung keperluan keselamatan Afghan selepas tentera asing berundur pada penghujung tahun ini.
Sidang kemuncak pada 4 dan 5 September itu di Wales antara lain akan membincang bantuan pasukan keselamatan selepas misi pertahanan NATO tamat. NATO akan mengekalkan pasukan lebih kecil selepas 2014 bagi melatih dan menasihati pasukan keselamatan Afghan dan memerlukan persetujuan Kabul.
"Atas sebab pandangan serta pendiriannya mengenai kehadiran tentera NATO dan Amerika Syarikat inilah yang mendorongnya tidak ke Wales," kata jurucakap Karzai, Aimal Faizi.
Karzai menyatakan sidang itu akan dihadiri sama ada oleh penggantinya ataupun wakil kerajaan.
Hubungan Karzai dengan Washington dikatakan dingin ketika penggal terakhirnya sebagai presiden dan beliau juga enggan menandatangani perjanjian keselamatan dua hala dengan Amerika Syarikat bagi membenarkan pasukan AS kekal di Afghanistan selepas tahun ini, dengan menuntut beberapa syarat. - Reuters

No comments:

Post a Comment