Thursday, October 16, 2014

RM26.8 Juta Untuk Baiki Stadium Terengganu Yang Bermasalah


Diterbitkan: Khamis, 16 Oktober 2014 10:12 AM

KUALA TERENGGANU: Kerajaan Terengganu akan membaiki Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin yang runtuh lima tahun yang lalu dengan kos sebanyak RM26.8 juta, melibatkan 14 kontraktor.

Menteri Besar Datuk Ahmad Razif Abdul Rahman berkata pembaikan melibatkan tempat duduk penonton, lif, surau, kemudahan asas, sistem elektrik dan mekanikal.

"Kita perlu menambah baik stadium memandangkan ia telah lama terbiar. Jabatan Kerja Raya (JKR) perlu memastikan bahawa kontraktor yang dilantik adalah kompeten.

"Kerja-kerja perlu diagihkan kepada beberapa kontraktor yang mampu dan pakar dalam bidang masing-masing.

"Kontraktor yang tidak kompeten dan tidak berpengalaman tidak akan diupah kerana kami tidak mahu kejadian itu berulang," katanya pada sidang media yang turut dihadiri oleh Pengarah JKR negeri, Datuk Shafie Mohamad.

Ahmad Razif berkata JKR telah memberi jaminan bahawa stadium itu boleh digunakan pada bulan Januari sebagai persiapan menjadi tuan rumah perlawanan bola sepak Piala FA dengan kapasiti 35,000 penonton.

Beliau berkata disebabkan pembaikan tidak akan melibatkan bahagian bumbung dan lampu, perlawanan hanya dapat diadakan pada waktu siang.

"JKR telah berjanji semua kerja-kerja pembaikan di stadium akan siap pada Jun tahun depan. Meskipun demikian kami sedang mencari formula untuk memperbaiki lampu dan bumbung stadium selepas ini," katanya.

Stadium ini telah siap pada tahun 2008 untuk menjadi tuan rumah Sukan Malaysia. Ia runtuh pada 2 Jun 2009, setahun selepas ia digunakan.

No comments:

Post a Comment