Thursday, October 16, 2014

Zuckerberg sumbang AS$25 juta untuk banteras Ebola



PEKERJA kesihatan sedang mengalihkan mayat seorang wanita yang akibat akibat Ebola di Freetown, Sierra Leone, kelmarin. - Reuters


NEW YORK – Pengasas Facebook, Mark Zuckerberg mengumumkan akan menderma AS$25 juta (RM81.94 juta) kepada Yayasan Kawalan Penyakit bagi memerangi wabak Ebola yang semakin merebak di negara-negara Afrika Barat dan benua Eropah.
“Sehingga kini, Ebola sudah menjangkiti 8,400 pesakit manakala angka itu akan meningkat kepada sejuta orang dalam tempoh beberapa bulan jika tiada tindakan drastik diambil.
“Kita perlu mengekang wabak ini dengan cepat bagi mengelak ia merebak menjadi krisis kesihatan jangka panjang yang lebih serius seperti HIV atau polio,” kata Zuckerberg dalam laman Facebook miliknya kelmarin.
Zuckerberg, 30, merupakan antara tokoh yang menyumbangkan sebahagian harta mereka untuk membantu menyekat penularan wabak maut tersebut.
Sementara itu, ketua Tindakan Kecemasan Ebola Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Anthony Banbury memberi amaran dunia semakin ketinggalan dalam perlumbaan menentang wabak berkenaan.
Katanya, beribu-ribu jangkitan baharu Ebola mungkin dicatatkan menjelang hujung tahun ini.
“Ebola bermula tanpa kita sedari dan ia kini sudah berada jauh di hadapan.
“Ia juga berlari lebih pantas daripada kita dan senang memenangi perlumbaan ini,” katanya melalui panggilan telefon kepada Majlis Keselamatan PBB di sini.
Sehingga kini wabak Ebola sudah meragut seramai 4,447 nyawa daripada 8,914 kes jangkitan yang dilaporkan. – AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=1016&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_02.htm#ixzz3GGECoVDU 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment