Saturday, November 1, 2014

Situasi Tegang Buat Keluarga - Abang Anwar


Diterbitkan: Sabtu, 1 November 2014 9:57 AM
Anwar (kanan) bersama isteri Datuk Seri Dr Wan Azizah ketika keluar dari Mahkamah Persekutuan, Putrajaya, Jumaat.

PUTRAJAYA: Kes liwat kedua Datuk Seri Anwar Ibrahim bukan sahaja menjauhkan dirinya daripada politik, tetapi juga daripada keluarganya, kata abang kepada ketua pembangkang, Jumaat.
Idrus Ibrahim, 71, berkata kes itu berjalan terlalu lama dan telah menimbulkan ketegangan dalam kehidupan keluarga Anwar.
"Ia sudah berjalan terlalu lama, sejak dari 16 tahun yang lalu," kata Idrus, merujuk kepada kes liwat Anwar yang pertama yang bermula pada tahun 1998.
Dalam kes liwat yang terdahulu, Mahkamah Tinggi mensabitkan kesalahan dan Anwar dihukum sehingga sembilan tahun penjara pada tahun 1999.
Beliau akhirnya dibebaskan oleh Mahkamah Persekutuan pada tahun 2004.
"Apabila kes pertama bermula, anaknya berada di sekolah rendah, kini cucunya pula berada di sekolah rendah," kata Idrus.
Beliau juga mengkritik mereka yang mengejek Anwar dan keluarganya kerana tuduhan tersebut, mengatakan bahawa Anwar masih mempunyai satu lagi peringkat untuk membersihkan namanya di Mahkamah Persekutuan.
"Fikirkan bagaimana perasaan anda jika saudara atau bapa anda menghadapi kes ini," katanya.
Idrus berkata, beliau telah mengikuti kes itu di Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Rayuan dan merasakan bahawa keluarga dan rakan-rakan sering mendapat perhatian awam.
"Tetapi saya sering memberi ruang saya kepada orang lain, terutama untuk pemerhati asing. Sangat penting untuk orang lain melihat apa yang sedang berlaku di mahkamah,"katanya.
Anwar mengemukakan rayuan kepada Mahkamah Persekutuan terhadap sabitannya atas tuduhan meliwat bekas membantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan.

No comments:

Post a Comment