Saturday, July 24, 2010

'Saya junjung titah'

KOTA BHARU: Peringatan supaya Pengelola Istana Diraja Kelantan tidak membuat sebarang kenyataan berhubung kesihatan dan rawatan Sultan Kelantan di Singapura tidak sesuai kerana doktor pakar peribadi itu bukan kakitangan Pejabat Sultan Kelantan.
Datuk Abdul Halim, berkata, meskipun peringatan itu dititahkan Tuanku Ismail Petra dan menjunjung titah berkenaan melalui lisan atau bertulis, namun beliau tidak bertanggungjawab terhadap Kolonel Dr Amir Ramli dalam menjalankan tugas.
“Tidak ada sebarang surat dari pihak tertinggi Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang menyatakan beliau ditempatkan di Pejabat Sultan Kelantan. Teguran beliau (Dr Amir) boleh menimbulkan persoalan ‘siapa beliau’.

“Sedangkan tidak ada sebarang pelantikan beliau secara rasmi sebelum ini. Selaku Pengelola Istana Diraja Kelantan, saya tidak berhasrat membuat kenyataan mengenai tahap diterima Tuanku Ismail Petra, apa lagi rawatan diterimanya di Singapura pada 15 Julai lalu,” katanya dalam satu kenyataan di sini, semalam.

Abdul Halim berkata, dia hanya memaklumkan pergerakan Tuanku mengikut titah dan tugas doktor untuk memaklumkan kepada rakyat selepas berbincang dengan keluarga dan Tuanku sendiri.

“Doktor juga memahami etika juga pekeliling yang dikeluarkan Jabatan Perkhidmatan Awam dan Kementerian Pertahanan. Saya hanya menurut titah daripada Tuanku sama ada secara lisan atau bertulis sejak baginda gering.

“Saya beberapa kali menghadap Tuanku sama ada di Kota Bharu atau di Singapura. Baginda tidak bertitah apa-apa kepada saya. Urusan penggunaan pesawat untuk keberangkatan Tuanku keluar negeri dibuat mengikut prosedur ditetapkan kerajaan,” katanya.

Menurutnya, penggunaan pesawat TUDM di selaras melalui Jabatan Perdana Menteri, Pusat Operasi Tentera Udara dan Pejabat Sultan Kelantan, selain sudah menjadi kelaziman serta berjalan dengan baik.

“Tuduhan mengatakan saya dan pegawai istana tidak menjenguk Tuanku Al-Sultan di istana tidak wajar. Ini kerana kita perlu memahami latar belakang yang berlaku di dalam keluarga diraja dan apakah sumbangan yang boleh kita berikan.

‘Segala gerak-geri kita mestilah berpandukan kepada titah pesanan Kebawah Duli Yang Maha Mulia (KDYMM) Tuanku Sultan sebelum baginda gering dan berdasarkan keperluan dari semasa ke semasa,” katanya.

No comments:

Post a Comment