Wednesday, September 22, 2010

18 hari tak gerak kepala

SHAH ALAM: “Anak saya mungkin tidak akan cedera seteruk ini sekiranya Hospital Melaka (HM) memberikan rawatan sepatutnya,” kata Zaidatul Husni Hashim, 27, yang mendakwa kecederaan seperti kudis serius di belakang kepala anaknya terjadi akibat kecuaian hospital berkenaan yang tidak menggerakkan kepala anaknya terlantar koma selama 18 hari.
Zaidatul berkata, anaknya, Fatin Nur Amira Syuhada Yusrizan, 2, pada mulanya dimasukkan ke HM pada 7 Ogos lalu selepas terminum dan melecur akibat terkena air panas ketika bercuti di Melaka.
Menurutnya, selama 18 hari, anaknya ditempatkan di Unit Rawatan Rapi Mawar dan pada masa berkenaan doktor memaklumkan keadaan anaknya begitu kritikal dan menyarankan dia sekeluarga menerima segala kemungkinan yang bakal terjadi.

“Doktor memberitahu kemungkinan besar Amira akan pergi buat selama-lamanya berikutan pelbagai komplikasi dihidapinya akibat terminum air panas seperti jangkitan di paru-paru. Hanya Tuhan saja yang tahu betapa hancurnya hati saya tatkala mengetahui perkara berkenaan,” katanya.

Dia berkata, walaupun mengetahui kemungkinan bakal dihadapi, dia dan suami tetap berusaha menukarkan anaknya ke hospital berhampiran dengan kawasan tempat tinggal mereka sekeluarga dan akhirnya anaknya ditukarkan ke Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM).

“Apabila tiba di PPUM, doktor di sana memberitahu kecederaan di belakang kepala Amira serius. Saya dan suami terperanjat melihat belakang kepala Amira seperti berlubang,” katanya.

Beliau berkata, menurut doktor pakar kanak-kanak PPUM, kecederaan di belakang kepala Amira disebabkan kanak-kanak tersebut dibaringkan tanpa digerak dalam tempoh masa lama mengakibatkan aliran darah tidak dapat berfungsi seperti biasa selain peluh yang keluar menjadikan kulit kepala Amira merah dan terhakis.

“Doktor di PPUM memaklumkan kepada saya, pesakit yang terlantar koma dalam masa lama seharusnya digerakkan untuk memastikan aliran darah dapat berjalan dengan lancar terutama bahagian belakang kepala.

“Saya dan suami langsung tidak diberitahu mengenai kecederaan berkenaan dan berasa amat kecewa dengan perkhidmatan Hospital Melaka sehingga menyebabkan Amira cedera serius seperti ini,” katanya ketika ditemui di Bandar Putera, Shah Alam, di sini, semalam.

Zaidatul berkata, Alhamdulillah, berkat doa dan usaha, Amira melepasi tahap kritikal selepas dirawat di PPUM, tetapi masih memerlukan rawatan lanjutan. Setiap dua hari Amira perlu dibawa ke PPUM mencuci kecederaan di belakang kepalanya.

Katanya, dia dan suami tidak berniat membesarkan kes anaknya tetapi mengharapkan apa yang terjadi pada anaknya, tidak akan terjadi kepada individu lain selain mengharapkan HM meningkatkan mutu dan kualiti perkhidmatan dan rawatan kepada pesakit.

“Kami kecewa, lebih-lebih lagi mengenangkan kata-kata doktor mengesahkan Amira tidak akan mempunyai rambut selepas sembuh,” katanya.

Sementara itu, Jurucakap HM, berkata sehingga kini pihaknya masih belum menerima aduan mengenai kes berkenaan dan mengharapkan keluarga pesakit dapat menghubungi pihak hospital bagi membuat aduan sebelum menjalankan siasatan terperinci.

No comments:

Post a Comment