Sunday, September 19, 2010

Bantah tubuh Sekolah Harapan di Sarawak


WILLIAM Ghani Bina menyampaikan ucapan pada Majlis Perasmian Wisma STU di Jalan Song, Kuching, kelmarin.


KUCHING 17 Sept. - Kesatuan Guru Sarawak (STU) membantah sebarang cadangan penubuhan Sekolah Harapan untuk pelajar hamil di negeri ini kerana bimbang ia bakal mencetuskan 'epidemik' hamil luar nikah di kalangan pelajar.
Presidennya, William Ghani Bina berkata, sekolah khas itu hanya akan menggalakkan lebih ramai pelajar perempuan hamil luar nikah jika penubuhannya dilihat sebagai jalan penyelesaian.
Katanya, tiada keperluan untuk menyediakan sekolah khas ini jika ibu bapa, sekolah dan masyarakat bersama-sama menyedari bahawa itu adalah tanggungjawab bersama untuk menyelesaikannya
''STU tidak bersetuju sama sekali cadangan penubuhan Sekolah Harapan di Sarawak kerana ia seakan-akan kita menggalakkan peningkatan masalah hamil luar nikah di kalangan pelajar.
''Sehubungan itu, ibu bapa perlu memainkan peranan mereka melindungi serta mendidik anak mereka dengan sempurna," katanya kepada pemberita selepas Majlis Perasmian Wisma STU di Jalan Song di sini semalam.
Majlis perasmian Wisma STU disempurnakan oleh Pengarah Pelajaran negeri, Mortadza Alop.
Terdahulu ketika diminta mengulas keperluan penubuhan Sekolah Harapan di Sarawak seperti yang diwujudkan di Melaka khas untuk pelajar hamil luar nikah yang dijangka dibuka mula esok.
Ghani berkata, penubuhan Sekolah Harapan itu tidak sepatutnya dijadikan tempat untuk menutup malu perbuatan yang dilakukan oleh pelajar.
Kata beliau, seharusnya dalam kes seumpama ini, mana-mana individu yang mengakibatkan pelajar perempuan itu hamil perlu dikesan sebagai alternatif menyelesaikan masalah ini dan bukannya meletakkan kesalahan di bahu pelajar wanita sahaja.
Terdahulu dalam ucapannya, William memberitahu, pihaknya akan mengemukakan cadangan sekurang-kurangnya 70 peratus guru yang mengajar di negeri ini adalah rakyat tempatan kepada Kementerian Pelajaran dalam tempoh terdekat ini.
Menurutnya, beliau optimis jika 70 peratus guru yang mengajar di negeri ini adalah rakyat tempatan, maka beberapa masalah membabitkan guru dan masyarakat setempat dapat diatasi.
Tambahnya, jika anak jati Sarawak ditempatkan di negeri ini maka tidak timbul masalah komunikasi antara guru dan penduduk tempatan kerana kelebihannya mereka adalah rakyat tempatan yang lebih memahami situasi, budaya dan cara hidup penduduk di sini.
''Ini sudah tentu akan memberi manfaat kepada semua pihak iaitu guru, ibu bapa dan pelajar," katanya.

No comments:

Post a Comment