Sunday, September 19, 2010

Pertubuhan Islam AS bersidang


NEW YORK 18 Sept. - Sebahagian penduduk Islam Amerika Syarikat (AS) yang sebelum ini tidak begitu memberi perhatian kepada rancangan pembinaan sebuah pusat Islam dan masjid berhampiran Ground Zero, kini bersatu selepas mendapati agama suci mereka 'diserang'.
Satu sidang kemuncak pertubuhan-pertubuhan Islam diadakan hari ini dan esok di New York bagi membincangkan tentang kedua-dua projek tersebut serta peningkatan sentimen anti-Islam dan retorik yang timbul berikutan projek terbabit.
Masih belum jelas sama ada pertemuan kumpulan tersebut akan menghasilkan satu pendirian tegas berhubung pembinaan pusat masyarakat yang dicadangkan iaitu 'Park51'.
Objektif utama pertemuan selama dua hari itu adalah untuk berbincang mengenai langkah menangani isu ketaksuban agama.
Shaik Ubaid dari Majlis Kepimpinan Islam Metropolitan New York, sebuah daripada kumpulan yang menganjurkan pertemuan tersebut berkata, beliau yakin projek tersebut dialu-alukan rakyat Amerika beragama Islam dan pertubuhan-pertubuhan Islam AS selepas kebimbangan awal tercetus sebelum ini.
"Sebaik ia menjadi satu 'laungan perang' untuk pihak pelampau, kami tidak mempunyai pilihan lain selain menyokong Feisal Rauf," katanya merujuk kepada Imam New York, Feisal Abdul Rauf, yang mengetuai rancangan pembinaan masjid dan pusat Islam tersebut.
Antara pertubuhan yang menyertai sidang kemuncak tersebut adalah Pertubuhan Islam Amerika Utara, Lingkungan Islam Amerika Utara, Gabungan Islam Amerika Utara dan Majlis Hubungan Islam Amerika.
Mendapatkan sokongan untuk pembinaan pusat itu daripada rakyat Islam AS juga bukanlah mudah kerana mereka datang daripada pelbagai latar belakang berbeza termasuk dari golongan Afrika-Amerika yang memeluk Islam semasa pergerakan hak sivil serta pendatang yang datang dari seluruh pelosok dunia.
"Saya rasa kebanyakan penduduk Islam di luar New York lebih bimbang tentang serangan hebat terhadap Islam berbanding rancangan pembinaan pusat Islam dan masjid itu yang kebanyakan daripada mereka tidak mendapat sebarang manfaat daripadanya.
"Sokongan akar umbi kini semakin bertambah, tetapi ia kemungkinan disebabkan persekitaran anti-Islam yang wujud," kata Shahed Amanullah, ketua penyunting laman web altmuslim.com. - AP

No comments:

Post a Comment