Sunday, September 19, 2010

Nik Aziz tak bangga jadi bangsa Melayu?


KOTA BHARU 18 Sept. – Ketika terdapat usaha cuba menghapuskan keistimewaan hak orang Melayu, Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat pula menyatakan beliau tidak bangga berbangsa Melayu.
Ini kerana, katanya, bangsa itu datang secara automatik dan di dalam Islam tiada bangsa yang lebih dan jika ada pun, ia adalah bangsa Arab.
Malah, Mursyidul Am Pas itu menjelaskan, sekiranya beliau dijemput berceramah bukan kerana beliau berbangsa Melayu sebaliknya atas nama Islam.
“Bagi saya, kalau saya dijemput ceramah, saya bukan dengan nama Melayu, dengan nama Islam. Cuma kebetulan saya ini nama Melayu.
“Saya tidak berbangga bangsa Melayu. Bangsa ini datang secara automatik,” katanya pada majlis dialog bersama wartawan di sebuah hotel di sini, malam tadi.
Menurut Nik Abdul Aziz, bangsa tidak dipentingkan dalam Islam sebaliknya yang dilebihkan ialah takwa kepada Allah.
Beliau memberitahu, kerajaan Pas Kelantan telah menghabiskan wang sebanyak RM7 juta untuk membina sebuah masjid dengan reka bentuk Cina di Rantau Panjang dalam usaha menghilangkan masalah perkauman di kalangan masyarakat.
Selain itu, katanya, kerajaan negeri juga akan mengadakan Pameran Cheng Ho November ini yang disertai ramai peniaga Cina Muslim bagi tujuan sama.
Dalam pada itu, beliau menyatakan kesediaannya untuk tidak dicalonkan pada pilihan raya umum akan datang antara lain disebabkan faktor usia yang semakin meningkat.
Malah, jelas Nik Abdul Aziz, beliau sendiri selama ini tidak pernah meminta menjadi calon, kecuali sekali iaitu sebelum Pas menyertai parti Perikatan supaya ketika itu percakapannya ada nilai.
Beliau berkata, dengan kedudukannya sebagai Mursyidul Am Pas, maka adalah tidak kena sekiranya beliau sendiri menonjolkan diri untuk menjadi calon.
Bagaimanapun, katanya, beliau tidak akan menolak sekiranya masih ada pihak yang hendak mencalonkan namanya pada pilihan raya umum akan datang.
“Jika parti calonkan saya, saya terima, tak calon tak ada apa lebih-lebih lagi saya tua sekarang ini. Tua badan letih, tapi akal saya sekadar nak lawan UMNO itu boleh lagi,” katanya.

No comments:

Post a Comment