Wednesday, October 13, 2010

Felda nafi dakwaan Anak



KUALA LUMPUR – Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan menafikan kenyataan Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda (Anak), Mazlan Aliman bahawa Felda kalah dalam kes saman 10 peneroka Felda Sungai Koyan 2 dan 3 seperti diputuskan Mah- kamah Kuantan baru-baru ini. 

Katanya, jika benar dakwaan tersebut, Felda pastinya akankan membuat rayuan terhadap keputusan itu. 

Sebaliknya, Ahmad berkata, keputusan mahkamah itu mengesahkan garis panduan yang dilaksanakan Felda selama ini berhubung pembayaran wang tanam semula. 

Katanya, ini apabila mahkamah menetapkan yang kumpulan peneroka terbabit berhak menanam semula tanpa melalui Felda dan berhak mendapat bayaran RM1,700 setiap 0.4 hektar dengan syarat mereka mematuhi prosedur Felda. 

“Kalau Felda kalah, sudah tentu rayuan akan dibuat sebaliknya keputusan mahkamah itu dengan jelas menyatakan peneroka hanya berhak dapat tuntutan mereka jika patuh kepada prosedur Felda. 

“Jadi, tindakan saman itu hanya merugikan mereka kerana terpaksa membayar khidmat peguam. Kalau mereka tak saman pun, kita tetap bayar,” katanya pada sidang akhbar di lobi Parlimen, semalam. 

Kelmarin, Mazlan mendakwa Felda kalah dalam kes di mahkamah selepas Hakim Mahkamah Kuantan menetapkan Felda perlu membayar tuntutan wang tanam semula kepada 10 peneroka. 

Dalam pada itu, menjawab kenyataannya sebelum ini yang mendakwa terdapat peneroka yang menyalahgunakan wang tanam semula, beliau menjelaskan bahawa kenyataannya itu tidak merujuk kepada semua peneroka. 

“Saya tidak kata semua peneroka yang terbabit. Ada sebahagian kecil yang melakukannya. Saya tengok sendiri beberapa kejadian,” katanya. 

Ahmad sebelum ini mendakwa kebun peneroka tanam sendiri menjadi hutan, penuh dengan babi, ular sawa, tikus dan kumbang. 

Beliau juga mendakwa wang tanam semula RM17,000 diguna peneroka membeli motor, kereta dan membaiki rumah. 

Menjawab isu baja yang dibekalkan Felda yang didakwa dicampur dengan pasir menyebabkan kandungan aslinya berkurangan, Ahmad berkata, Felda akan menyiasat perkara terbabit.

No comments:

Post a Comment