Tuesday, October 12, 2010

Mahkamah bebaskan suami Mek Wook




2010/10/12

MOHD NOOR bersama isterinya di pekarangan Mahkamah Majistret Kuala Berang, semalam.
MOHD NOOR bersama isterinya di pekarangan Mahkamah Majistret Kuala Berang, semalam.
KUALA BERANG: Mahkamah Majistret di sini, semalam membebaskan Mohd Noor Che Musa, 38, suami wanita tertua Terengganu, Wook Kundor, 108, daripada tuduhan memasukkan dadah dalam badan. 

Majistret Azman Mustapha membuat keputusan itu selepas Pegawai Pendakwa, Tuan Rosnah Tuan Husin memberitahu mahkamah ujian air kencing kali kedua yang dijalankan ke atas Mohd Noor didapati negatif dadah.Mengikut pertuduhan pertama pada 16 Ogos lalu, Mohd Noor didakwa memasukkan dadah ke dalam badan mengikut Seksyen 15(1) Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952.Dia didakwa melakukan kesalahan itu di Kampung Pasir Tinggi, Hulu Terengganu, kira-kira jam 10.30 pagi dan ditahan polis kerana didakwa positif dadah jenis heroin. 

Mohd Noor ketika ditemui berkata, keputusan mahkamah itu memberi semangat baru kepadanya untuk pulih selepas dibebaskan dari Pusat Pemulihan Penagihan Narkotik (PUSPEN) Besut 15 Julai lalu. 

Lebih bermakna lagi katanya, dengan pembebasan itu, Mek Wook yang banyak berkorban untuknya dapat mengambil semula wang jaminan RM2,000 yang dibayar sebelum ini. 

“Sebelum ini orang kata macam-macam pada saya sehingga menyebabkan maruah tercalar, sedangkan saya tidak seburuk seperti disangkakan. 
“Malah saya rasa malu apabila mengenangkan janji kepada kaunselor Agensi 
Anti Dadah Kebangsaan (AADK) untuk berubah berkecai apabila diberitakan terjebak semula dengan dadah, namun kini saya rasa lega dan terbukti saya kini bebas daripada dadah,” katanya. 

Mengenai rancangan masa depan, katanya, dia mahu pulang ke kampung di Tanah Merah, Kelantan untuk berbincang dan mendapat sokongan keluarga bagi mengusahakan projek pertanian di tanah pusaka dan memulakan kehidupan baru. 

No comments:

Post a Comment