Saturday, July 2, 2011

Kemboja henti hantar amah ke Kuwait

PHNOM PENH: Agensi pembantu rumah Kemboja memutuskan tidak akan menghantar pekerja ke Kuwait selepas aduan kumpulan hak asasi kemanusiaan mengenai penderaan oleh majikan.

Presiden Persatuan Agensi Rekrut Kemboja, Encik An Bunhak, memberitahu negara itu tidak lagi menghantar pembantu rumah ke Kuwait dan agensi pekerjanya memutuskan langkah itu berdasarkan rekod penderaan di negara terbabit.

'Kami menerima laporan daripada kedutaan kami di Kuwait mengenai penderaan pembantu rumah dan juga laporan dari (badan hak asasi kemanusiaan) Human Rights Watch,' kata Encik An.

'Kami memutuskan hanya menghantar ke sana apabila keadaan sudah selamat. Berdasarkan kajian, penghormatan kepada pembantu rumah tidak begitu baik.

'Jadi, kami tidak akan menghantar mereka ke Kuwait dan kami sedang lakukan beberapa kajian mengenai negara lain dalam perkara itu,' tambahnya, merujuk kepada Qatar.

Human Rights Watch berkata pembantu rumah di Kuwait yang cuba lari daripada majikan yang mendera akan menghadapi dakwaan jenayah kerana 'melarikan diri' dan tidak boleh menukar pekerjaan tanpa kebenaran majikan.

Indonesia yang marah berikutan hukuman mati terhadap pekerja pembantu rumah rakyatnya turut melarang rakyat mereka daripada bekerja di Arab Saudi selepas seorang pembantu rumah Indonesia dipancung kerana kesalahan membunuh majikan Arab Saudi.

Di Riyadh, berikutan keputusan Jakarta itu kerajaan Arab Saudi tidak lagi mengupah pembantu rumah dari Indonesia dan Filipina berikutan syarat ketat dan peraturan berat sebelah dua negara Asia Tenggara itu.

'Kementerian Buruh akan menghentikan visa kerja bagi pembantu rumah Filipina dan Indonesia mulai 2 Julai,' kata jurucakap Kementerian Buruh, Encik Hattab Saleh Al-Anzi, yang dipetik akhbar Arab News. -- Agensi.

Cyberita Online Luar Negara

No comments:

Post a Comment