Saturday, July 2, 2011

Manifesto Abhisit, Yingluck hampir sama

POSTER kempen Abhisit untuk dipilih semula turut dipasang di wilayah Pattani.
POSTER kempen Abhisit untuk dipilih semula turut dipasang di wilayah Pattani.
PM Thailand, pencabar utama sasar penduduk luar

BANGKOK: Dua parti utama, Parti Demokrat yang memerintah dan parti pembangkang Puea Thai yang akan bertanding dalam pilihan raya umum Thailand esok, mengemukakan menifesto yang hampir serupa dengan tumpuan utama untuk menarik sokongan penduduk luar bandar, membina kemudahan infrastruktur dan beberapa dasar yang dianggap mesra rakyat.
Pada masa sama, calon yang bertanding mengadakan perhimpunan dan kempen pilihan raya peringkat akhir semalam dalam persaingan sengit sejak lima tahun lalu bagi meneruskan sistem demokrasi di negara itu.
Parti Demokrat dalam menifestonya yang menggunakan slogan ‘Membawa Thailand Melangkah Ke hadapan’ memberi jaminan untuk meningkatkan gaji minimum kepada 25 peratus dalam tempoh dua tahun berbanding kadar semasa sebanyak 159 hingga 221 baht (RM15.50 hingga RM22.50) bergantung kepada wilayah.

Parti itu juga berjanji meningkatkan kemahiran buruh, memberi geran tanah kepada kira-kira 250,000 petani di tanah kerajaan, memberi kemudahan rawatan perubatan percuma dan penubuhan pusat penjagaan kanak-kanak di semua tempat, mengekalkan subsidi diesel dan minyak masak, selain menyediakan kemudahan elektrik percuma kepada penduduk berpendapatan rendah.

Demokrat juga bersetuju untuk menangguhkan rancangan membina loji nuklear yang dijadual dimulakan pada 2020, berikutan bencana nuklear di Jepun.

“Kami akan menyediakan pendidikan percuma kepada pelajar sehingga usia 18 tahun, memberi pinjaman mudah kepada kira-kira 250,000 pelajar universiti, memberi kemudahan pinjaman kepada kira-kira satu juta peminjam pada jumlah kecil dan memperluaskan kemudahan keselamatan sosial untuk 25 juta petani dan pekerja,” kata Demokrat dalam menifestonya.
Sementara itu Parti Puea Thai pula memberi jaminan untuk menaikkan gaji minimum harian pada paras 300 baht (RM30.20) dan akan dinaikkan lagi kepada 1,000 baht (RM97.55) menjelang 2020.

Puea Thai berjanji menaikkan gaji pekerja awam, faedah penjagaan kesihatan menyeluruh dengan pesakit dikenakan bayaran 30 baht (RM2.90) untuk sekali lawatan.

Pada masa sama, kalangan graduan baru akan menerima gaji permulaan 15,000 baht (RM1,460) berbanding 10,640 baht (RM1,1037) sekarang, manakala 800,000 murid baru akan menerima komputer percuma setiap tahun. – Reuters/Agensi
Berita Harian Online | Manifesto Abhisit, Yingluck hampir sama

No comments:

Post a Comment