Friday, August 26, 2011

53 premis terjejas akibat ribut



GEDANGSA - Sebanyak 21 kediaman termasuk surau dan sekolah terjejas akibat ribut yang melanda tiga tanah rancangan Felda di Gugusan Sungai Dusun, di sini, kelmarin.

Sementara 32 lagi rumah di lima kampung di Hulu Yam dilaporkan rosak.

Ketika kejadian yang berlaku kira-kira jam 5.30 petang itu, semua mangsa terlibat sedang berehat dan membuat persiapan berbuka puasa.

Ketua Kampung Felda Gedangsa, Mohd Mansor Sarif berkata, sebanyak lima rumah, sebuah surau dan Sekolah Rendah Agama (SRA) rosak akibat bencana itu.

Bagaimanapun menurutnya, tiada kecederaan atau kemalangan jiwa berlaku.

“Terdapat dua rumah rosak teruk akibat diterbangkan angin dan dihempap pokok rambutan, selebihnya, kerosakan di bahagian bumbung, tetapi tiada yang cedera,” katanya kepada Sinar Harian.

Difahamkan, kejadian itu antara yang terburuk pernah berlaku di kawasan itu, kali terakhir berlaku pada pilihan raya kecil Parlimen Hulu Selangor tahun lalu.

Sementara itu, Pegawai Daerah Hulu Selangor, Nor Hisham Ahmad Dahlan berkata, lima lagi perkampungan yang turut terjejas akibat bencana itu berlaku di Hulu Yam.

Ketika lawatannya ke Felda Gedangsa, Nor Hisham yang juga Pengerusi Jawatankuasa Bencana Alam Daerah Hulu Selangor berkata, daripada 21 kediaman yang terlibat, 13 daripadanya di Felda Soeharto dan sebuah di Felda Sungai Tengi Selatan.

“Kejadian itu turut menyebabkan bekalan elektrik terputus lebih lapan jam hingga memaksa jemaah mengerjakan solat Terawih dalam keadaan gelap,” katanya.

Nor Hisham berkata, buat masa ini, pihaknya sedang menjalankan siasatan sebelum bantuan baik pulih diberikan.

Bagaimanapun, bantuan segera sudah diberikan.

Turut serta dalam lawatan itu, Penghulu Mukim Hulu Bernam Utara, Mohammad Jamali.

No comments:

Post a Comment