Sunday, September 2, 2012

Cerai selepas dua bulan nikah

KUALA LUMPUR: “Saya serik nak kahwin lagi. Namun kalau masih ada jodoh, saya terima dengan hati terbuka. Begitupun, biar kali ini bakal isteri mempunyai asas didikan agama, pandai menjaga keluarga dan diri saya,” kata Zamatul Amri Zakaria, 36, atau lebih dikenali sebagai Tauke Raja Lawak.
Menurut Tauke, dia menceraikan isteri ketiganya, Amira, 24, seminggu sebelum Aidilfitri lalu kerana perkahwinan yang dibina selama dua bulan itu tidak dapat diselamatkan lagi.

“Macam-macam masalah. Mungkin dia tak dapat menerima saya atau kerja saya. Lagipun, dia terlalu sibuk dengan hidupnya dan saya pulala sukar mengawalnya.

“Jadi, biar perkahwinan ini menjadi pengajaran dan pengalaman buat saya. Mungkin pada dua perkahwinan lalu menjadi punca perceraian tapi kali ini, seboleh- bolehnya saya cuba menyelamatkan hubungan kami.

“Namun jika jodoh sudah tiada, apa boleh saya buat. Buat masa ini, saya tidak mahu fikirkan soal kahwin. Jika ada jodoh lain sekalipun, saya akan sedikit memilih dan mencari yang benar-benar dirasakan sesuai.

“Soal kahwin bukan hal main-main. Wanita yang beragama, matang dan bijak mengendalikan masalah akan jadi pilihan saya,” katanya.


Tauke berkata, mungkin faktor umur menjadikan perkahwinannya gagal.

“Saya tahu gadis sekarang berbeza jika dibandingkan dengan zaman mak ayah kita. Mungkin dia belum bersedia untuk berumah tangga dan memikul tanggungjawab sebagai isteri dan ibu. Dengan itu, saya menceraikannya dengan talak satu.

“Begitupun, saya terkilan kerana pada awalnya dia yang mengajak saya berkahwin. Namun akhirnya, ini pula yang terjadi,” katanya.

No comments:

Post a Comment