Pesara miliki keris Tok Janggut
Kamal menunjukkan keris yang didakwanya milik Tok Janggut, pejuang terbilang yang bangkit menentang penjajah di daerah ini.
GONG KEMUNTUNG - Pesara kerajaan di sini mendakwa memiliki salah satu daripada tiga keris kesayangan Tok Janggut, pejuang kelahiran Kampung Jeram yang bangkit menentang penjajah di daerah ini.

Kamal Che Timon, 62, berkata, keris itu digunakan Tok Janggut untuk membunuh tiga askar Banggali yang berada di pihak British.

“Tok Janggut kemudiannya ke rumah moyang saya yang dikenali sebagai Tok Jobe di Kampung Pemanak, Kemuning, Macang untuk mengumpul kekuatan.

“Akhirnya keris itu ditinggalkan kepada Tok Jobe yang kemudiannya mewariskannya kepada ayah saya, Che Timon Yaacob dan saya menerima keris itu daripada ayah saya pada tahun 1969,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Kamal berkata, dia pada awalnya tidak berminat menyimpannya tetapi terpaksa berbuat demikian kerana dia merupakan satu-satunya lelaki dalam kalangan keluarga yang berhak mewarisinya.

Walaupun ramai yang menawarkan keris itu dengan harga agak lumayan, Kamal tidak bersetuju menjualnya kerana dia berhasrat untuk menyerahkan senjata tradisi Melayu itu kepada sesiapa sahaja yang dikira layak mewarisinya pada suatu masa nanti.

Kamal mendakwa keris tersebut mempunyai kelebihan tersendiri kepada orang yang tahu menilai kesaktian senjata Melayu kerana hanya pemegangnya yang dapat merasainya.

Ketika bercerita mengenai Tok Janggut, Kamal menyifatkan keberanian tokoh itu tiada tolok bandingnya dan perlu dianggap ikon dalam usaha melakar kejayaan demi kejayaan.

Katanya, Tok Janggut atau nama sebenar Mat Hassan Munas itu berjaya dibunuh pihak British hanya selepas penduduk tempatan yang menjadi tali barut British mendedahkan petua untuk menamatkan riwayat pejuang itu.

“Penembak menggunakan peluru ‘ulit’ bersalut emas yang mana peluru itu ‘mencari’ jasad sasaran walaupun penembak tidak dapat melihat dengan jelas kedudukan Tok Janggut.

“Pembunuhan Tok Janggut dianggap sebagai kejayaan besar British kerana ia melemahkan semangat penduduk untuk terus menentang penjajah ketika itu,” katanya.