Thursday, October 25, 2012

Hudud bukan polemik baru



Muhamad Razif Ahmad,
Cerita korban pasti tidak akan lekang daripada sebuah perjalanan kehidupan utusan Allah dalam melaksanakan perintah Tuhannya. Kisah Nabi Ibrahim A.S. dan anaknya, Nabi Ismail A.S. yang diceritakan dalam Al-Quran. Acap kali dikongsikan kepada semua lapisan masyarakat dan telah disyariatkan oleh Allah kepada umat Islam untuk melaksanakan ibadah korban.

Soal pengorbanan pasti tidak terlepas daripada cengkaman kehendak diri. Dalam banyak perkara, kebanyakannya perasaan untuk berkorban pasti bertentangan dengan rasa hati yang berat untuk tidak berkorban. Sehingga pada satu tahap, “Kalau nak sangat, kau kena langkah mayat aku dulu” kata si hati. Soal ikhlas pula mengambil alih tempat di hati, maka itu lebih baik.

Acap kali juga kita mendengar isu hukum Islam yakni hudud, hangat dibahaskan di antara pemimpin-pemimpin negara. Hudud dalam sudut bahasa  merujuk kepada ‘had’, atau ‘limit’.

Firman Allah S.W.T yang bermaksud:
"Dan sesiapa yang melanggar aturan-aturan hukum Allah maka mereka itulah orang-orang yang zalim." (Surah Al-Baqarah, ayat 229).

Setiap perlakuan pasti ada had yang ditetapkan. Hudud yang disebut di dalam kalam Al-Quran ini bukan ciptaan manusia. Al-Quran itu sendiri juga bukan ciptaan manusia, malah sebagai panduan cara hidup buat segenap umat manusia.

Jadi Apa Persoalan Sebenar?

Isu hudud sebenarnya tidak memerlukan pengaruh politik yang melampau sehingga menyentuh sensiviti individu muslim. Kenyataan ‘berani mati’ Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek, seramai 1.2 juta rakyat Malaysia akan kehilangan kerja sekiranya hudud dilaksanakan di Malaysia.

Sikap membandingkan dengan negara Islam lain ternyata mengundang pelbagai kontroversi. Datuk Seri Dr Chua Soi Lek tidak berfikir pada skop yang luas. Kesannya akan dilihat apabila kenyataan membandingkan negara Malaysia dengan negara Islam yang lain pasti mengundang kemelut hubungan dua hala antara negara terbabit.

Datuk Seri Chua Soi Lek menimbulkan polemik ini dengan harapan dapat memperoleh undi daripada kaum cina semata-mata. Datuk Seri tidak melihat pada kaca mata sensiviti umat Islam secara keseluruhan. Perkara ini sangat menjengkelkan dalam konteks Malaysia sebagai negara majmuk yang dihuni oleh pelbagai kaum dan etnik.

ISIUKM berpandangan Datuk Seri Dr Chua Soi Lek tidak mendapat pendedahan yang cukup dalam soal kesan perlaksanaan hudud. Datuk Seri jangan bersikap hentam keromo sahaja. Pelbagai reaksi balas ditampilkan dalam mengekang isu hudud ini.

“Therefore, hudud law will not impact non-Muslims,” – Menteri di jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

“Perkara berkaitan agama ini sudah tetap, jadi jangan caci atau hina hal-hal yang berkaitan akidah, ia hanya menunjukkan kebiadaban kita sahaja,” - Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria.

"Jika tidak mampu (tiada masa untuk membaca dan memahami mesej yang disampaikan oleh gerakan Islam) , PKPIM merasakan lebih ramai individu, NGO Islam atau mana-mana pihak yang sanggup berdialog dan bersemuka dengan beliau bagi menjelaskan berkenaan perlaksanaan undang-undang Islam ini di Malaysia," - Presiden PKPIM, Ahmad Fahmi Mohd Samsudin.

Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani berpendapat, kefahaman tentang pelaksanaan hukum hudud itu sangat penting jika tidak, rakyat akan menganggap perkara itu hanya sebagai isu politik semata-mata. – Sinar Harian

Cadangan Untuk Pemurnian Pandangan

Tindakan menyalahkan antara satu sama lain, tidak akan berakhir. Persoalan hudud ini memerlukan penerangan di setiap peringkat masyarakat. Sudah pasti menuntut komitmen yang tinggi di setiap peringkat masyarakat, kerana setiap individu berperanan terhadap perkara ini.

Tiada tindakan yang bersungguh dalam membina kefahaman rakyat terhadap perlaksanaan hudud. Pihak pemerintah Malaysia hanya memandang sebelah mata sahaja apabila rakan seangkatannya melabel Islam sedemikian rupa. Bukan isu siapa undi siapa, tetapi soal kefahaman itu perlu diperjelaskan.

Seharusnya baik pemimpin kerajaan, pembangkang, NGO dan orang yang arif kepada hukum hakam Islam duduk semeja berbincang hala tuju yang sebenar. Baik muslim mahupun bukan muslim mempunyai hak untuk mengetahui perincian hudud yang sebenar. Jika tidak, isu hudud ini paling kurang akan tamat di penghujung gelombang isu-isu politik.

Ayuh, korbankan ideologi kefahaman seketika. Baik kerajaan mahupun pembangkang dalam hukum hudud yang kian menjadi polemik hai ini. Ada pihak yang bermuka-muka dalam mengemukakan pandangan mereka. Alangkah baiknya, jika penerangan ini benar-benar membumi di dasar masyarakat agar tiada lagi salah faham yang timbul.

Penulis ialah Setiausaha Agung ISIUKM 2012-2013

No comments:

Post a Comment