Thursday, October 25, 2012

Kesihatan nenek terjejas, tertekan cucu enggan pulang Aidiladha

Nur Fatini AmirahBariah (kiri) dan Shahidan menunjukkan laporan polis berkaitan kehilangan Nur Fatini Amirah (gambar kecil) dua minggu lalu.

KEPALA BATAS - Tindakan seorang remaja perempuan yang memilih tinggal di rumah tunangnya sejak dilaporkan hilang dua minggu lalu meneruskan episod sedih keluarga Bariah Ahmad, 64, dari Kampung Lahar Ikan Mati di sini.

Keengganan Nur Fatini Amirah Mohd Rashidi, 17, pulang ke pangkuan keluarga tersebut bukan sahaja membuatkan sambutan Hari Raya Aidiladha kali ini tidak meriah, malah mengundang masalah kesihatan neneknya itu.

“Saya cukup tertekan hingga menjejaskan tahap kesihatan diri kerana tindakannya untuk terus tinggal di rumah tunangnya itu membelakangkan keluarga.

“Dia merupakan cucu kesayangan dan ketiadaannya untuk bersama menyambut hari raya ini dirasakan tiada maknanya lagi,” katanya kepada Sinar Harian.

Bariah berkata, sepatutnya cucu yang dibesarkan sejak kecil menyedari tindakannya itu.

“Sepatutnya dia kembali ke pangkuan kami selepas ‘lari’ dari rumah.

“Kami sekeluarga tidak pernah menghalang hasrat mereka untuk berkahwin tetapi biarlah ianya dilakukan melalui perbincangan dan menurut cara yang betul,” katanya.

Nur Fatini Amirah merupakan anak pasangan Mohd Rashidi Mohd Rashid, 49, dan Norasiah Lazim, 48, dijaga Bariah sejak kecil kerana ibu bapanya bekerja di luar daerah.

Sebelum ini, tindakan Nur Fatini Amirah keluar meninggalkan rumah keluarganya selama tiga hari mencetuskan keresahan Bariah dan tunangnya, Shahidan Saari, 21. Nur Fatini Amirah bertunang dengan Shahidan, seorang pekerja kilang sejak Julai lalu dan mereka mendapat restu keluarga untuk berkahwin Disember ini.

Kehilangan cucu kelima Bariah itu kemudiannya dilaporkan kepada pihak polis, manakala Bariah dan Shahidan turut mencarinya di serata tempat.

Bariah berkata, selepas tiga hari dilaporkan hilang, cucunya itu kemudiannya dikesan tinggal di rumah Shahidan yang terletak di kampung bersebelahan, namun usaha mereka sekeluarga memujuknya pulang tidak berhasil.

Menurutnya jika dalam masa terdekat cucunya itu tidak pulang ke rumah, mereka sekeluarga terpaksa mengambil tindakan difikirkan wajar.

No comments:

Post a Comment