Thursday, October 25, 2012

Jemaah mula wukuf di Arafah

Jemaah bersesak dalam kenderaan selepas solat subuh dekat Masjidilharam sebelum  meneruskan perjalanan ke Mina dan kemudian Arafah.Jemaah bersesak dalam kenderaan selepas solat subuh dekat Masjidilharam sebelum meneruskan perjalanan ke Mina dan kemudian Arafah. Makkah: Seramai tiga juta jemaah haji tahun ini dijangka berada di Padang Arafah hari ini untuk menunaikan wukuf.

Jemaah sudah berhimpun di Mina mulai lewat kelmarin dengan menaiki bas, kereta atau berjalan kaki sambil melaungkan ‘Labbaik Allahumma Labbaik’ sebelum ke Arafah.

Wukuf ibadah wajib

Wukuf adalah salah satu ibadat wajib haji. Di Arafah, jemaah akan duduk, berdoa dan beribadah untuk mengingati Allah S.W.T.

“Impian saya menjadi kenyataan. Setiap tahun saya menyimpan wang untuk melakukan haji. Kini, waktunya sudah tiba dan saya antara berjuta-juta lagi menunaikannya,” kata jemaah Mesir, Saeed Jabara.

Semua orang Islam wajib menunaikan Haji sekurang-kurangnya sekali seumur hidup jika mampu.

Jemaah daripada hampir 150 negara mengambil bahagian pada tahun ini dan kontinjen paling ramai adalah dari India, Mesir, Pakistan, Indonesia dan Turki. Pihak berkuasa Arab Saudi sudah mengumumkan wukuf akan berlangsung hari ini, kemuncak ibadah haji.

Keadaan cuaca agak sederhana dengan angin sepoi-sepoi bahasa dirasai ke Lembah Mina. Perjalanan ke Mina menandakan bermulanya ibadat rasmi haji.

Ia dikenali sebagai Tarwiah, kejadian pada satu masa dulu apabila kebanyakan jemaah berhenti di Mina ketika ini untuk memberi makan kepada haiwan dan mendapatkan bekalan sebelum meneruskan perjalanan hari berikutnya ke Arafah.

Arab Saudi berusaha memastikan jemaah haji dapat menunaikan ibadat dalam suasana selesa.


Utama keselamatan

Oleh itu, pihak berkuasa mengutamakan keselamatan dan keselesaaan jemaah dengan menempatkan 25,700 anggota keselamatan di Makkah, Mina, Arafat dan Muzdalifah.
Bilangan pos sekatan keselamatan di laluan menuju Makkah meningkat dan anggota keselamatan akan memeriksa setiap kenderaan.

Orang yang tidak ada permit haji akan diarah berpatah balik bagi mengelak kesesakan di tanah suci. - Agensi

No comments:

Post a Comment