Saturday, October 20, 2012

Ini kalilah tukar, jom ubah selamatkan Sabah



Nazri Abdullah,20 Okt 2012
KOTA KINABALU: Negeri Sabah memerlukan satu gagasan politik baru yang lebih bertanggungjawab demi merubah kehidupan rakyat di negeri ini, kata Pesuruhjaya PAS Negeri Mohd Aminuddin Aling.

Menurutnya, walaupun sudah 49 tahun merdeka dan bersama dalam Persekutuan Malaysia sejak 1963, namun sehingga kini Sabah masih terpinggir dari arus pembangunan.

Bercakap pada Konvensyen Politik Baharu Sabah di sini hari ini, beliau berkata, sewajarnya perkara itu tidak berlaku memandangkan Sabah kaya dengan sumber hasil bumi terutama petroleum, balak dan tanah yang luas.

Faktor utama Sabah ketinggalan ujarnya disebabkan kegagalan pemerintah sedia ada mengurus hasil bumi dengan bertanggungjawab sehingga hasil negeri hanya berlegar di kelompok pemimpin atasan dan tidak sampai kepada rakyat.

"Sebab itu kita adakan konvensyen kali ini, sebagai persediaan PAS bersama Pakatan Rakyat untuk menawarkan kerajaan yang lebih baik dan bertanggungjawab seperti yang dikehendaki rakyat Sabah.

"Hari ini mari kita popularkan slogan 'Jom ubah, selamatkan Sabah, ini kalilah tukar', katanya.

Sementara itu, konvensyen yang diadakan di Star City Convention Centre hari ini antara lain bagi meningkatkan kefahaman rakyat terhadap perubahan dan tawaran yang dikemukakan Pakatan Rakyat.

Ianya juga sebagai persediaan PAS berdepan pilihan raya umum ke 13 nanti.

Konvensyen ini diadakan dengan mengumpulkan semua tokoh-tokoh penting PAS bersama-sama rakan-rakannya dalam Pakatan Rakyat bagi membentuk pemikiran baru di kalangan rakyat Sabah.

Ia juga diadakan ketika slogan 'Ini kalilah' sedang meniti dibibir rakyat Sabah untuk melihat kejatuhan kerajaan BN samada di negeri mahupun di peringkat pusat.

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang akan memberikan ucaptama petang ini.

Beberapa kertas kja turut dibentangkan termasuk oleh Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa, Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS, Dr Hatta Ramli, Naib Pengerusi Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP), Vincent Lee dan Senator Khairiah Mohamed Timbalan Pengerusi Tetap Dewan Muslimat PAS Kelantan.

Turut hadir memberi pandangan perubahan politik Sabah pagi ini juga adalah Bekas Timbalan Menteri Pembangunan Luar Bandar, Datuk Yahya Lampong, Bekas Timbalan Menteri Datuk Seri Panglima Lajim Ukin serta Datuk Wilfred Bumburing.

No comments:

Post a Comment