Friday, October 5, 2012

Kapal China belum undur

Tokyo: Tiga kapal maritim China masuk ke perairan yang dikawal oleh Jepun berdekatan Pulau Senkaku sejak dua hari lalu.

Jurucakap Pengawal Pantai Jepun berkata: “Kapal (China) itu tidak mengendahkan amaran dari kapal peronda sebelum memasuki perairan Jepun’ yang berlaku kira-kira jam 12:30 tengah malam.
“Kapal peronda kami meminta mereka meninggalkan perairan negara Jepun menggunakan radio tetapi tiada jawapan diberi dari kapal Haijians” kata jurucakap yang merujuk kepada nama kapal dari China itu.

Kapal itu berlayar dari Kubashima, salah satu pulau yang dikenali sebahagian kepulauan Senkaku oleh Jepun dan Kepulauan Diaoyu oleh China.

Kapal dari negara China antara empat kapal yang berada di perairan pulau itu selama enam jam, meskipun di arahkan oleh Pengawal Pantai Jepun supaya keluar.

Perbalahan antara dua negara ini membabitkan kepulauan yang menjadi laluan perkapalan utama di Laut China Timur dan kaya dengan hasil tangkapan laut, telah berlanjutan selama beberapa bulan. Pulau itu juga dikatakan menyimpan mineral yang berharga.

Diplomat dari China dan Jepun bertindak menghina sesama sendiri pada perjumpaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di New York minggu lalu. Demonstrasi ganas dilaporkan turut meletus di bandaraya sekitar China menyebabkan perniagaan orang Jepun terjejas.
Ketua Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF), Christine Lagarde, dalam satu wawancara yang diterbitkan Rabu lalu menyuarakan kebimbangan berkenaan konflik dua negara itu.

Beliau juga menegaskan dunia tidak memerlukan dua gergasi Asia berbalah sesama sendiri dalam keadaan ekonomi yang goyah sekarang. - AFP

No comments:

Post a Comment