Wednesday, January 30, 2013

Mesir hampir lumpuh akibat sengketa politik


 
Kaherah: Panglima tentera Mesir menyifatkan sengketa politik hampir melumpuhkan negara itu.

Ia dianggap amaran daripada pihak yang mentadbir negara itu sehingga Mohamed Mursi dipilih sebagai presiden selepas keganasan berterusan.
Perkara itu disuarakan Jeneral Abdel Fattah al-Sisi yang dilantik oleh Mursi untuk mengetuai angkatan tentera, tahun lalu.

Dalam kenyataannya, beliau menekankan, perkara penting menempatkan askar di Terusan Suez adalah bagi melindunginya untuk memastikan ekonomi Mesir dan perdagangan dunia terjamin.

Sisi membuat ulasan itu yang disiarkan oleh laman web tentera di Facebook, berikutan kematian 52 orang selepas kekacauan berterusan sejak seminggu lalu.

Ia meningkatkan lagi krisis di Mesir dan kerajaan pimpinan Mursi bagi memperbaiki prestasi ekonomi sebeleum pilihan raya Parlimen diadakan beberapa bulan lagi bertujuan memperkukuh demokrasi.

Keganasan sebahagian besarnya terhenti semalam, meskipun ada remaja yang membaling batu ke arah polis di Dataran Tahrir.
Sisi tidak dianggap memberi mesej bahawa tentera mahu mengambil alih kuasa yang dipegang selama enam dekad sehingga Hosni Mubarak digulingkan, dua tahun lalu.

Mesejnya memberi amaran kuat kepada Kerajaan Mesir selepas bandar utama dilanda kekacauan selama lima hari.

Selepas hampir tujuh bulan memerintah, politik Mesir di bawah pentadbiran Mursi semakin berpecah belah.

Penentangnya menolak gesaan Mursi untuk mengadakan rundingan sebaliknya protes berterusan di Kaherah dan Iskandariah selepas tiga bandar Suez, Port Said, Ismailia dan Suez, kawasan di bawah perintah darurat.

Selasa lalu, beribu-ribu orang sekali lagi keluar ke jalan raya Port Said untuk berkabung kematian dua orang dalam pertempuran baru di sana menjadikan 42 orang maut di sini.
REUTERS 

No comments:

Post a Comment