Wednesday, August 20, 2014

Beli Harakah macam beli daun ketum


SARINA ISMAIL | .
PERANAN media begitu hebat dalam memberikan pemahaman kepada rakyat sehingga mampu menjatuh atau membangunkan sesebuah kerajaan.

Berucap membahaskan Usul Menjunjung Kasih Titah ucapan Tuanku Sultan Kedah, Ustaz Ahmad Yahaya (PAS-Alor Mengkudu) berkata, kontroversi yang timbul akibat penyiaran berita sebuah akhbar harian yang menyentuh tentang pentadbiran kerajaan negeri adalah kecil berbanding serangan media semasa 5 tahun pemerintahan Pakatan Rakyat.

"Isu yang timbul pada akhbar semalam ini kecil sahaja kerana ini adalah edisi utara, orang Selangor tak bacapun.

"Pihak di sebelah sana (BN) selalu menyebut pengalaman mereka sebagai pembangkang selama 5 tahun dulu, tapi Pakatan Rakyat selaku kerajaan pada masa itu lebih teruk dikerjakan oleh media seperti Utusan Malaysia, Berita Harian dan TV3.

"Ini termasuk cuba mengeruhkan hubungan dengan istana seperti yang kena kepada Adun Kubang Rotan dulu, seolah-olah digambarkan dia sendiri sudah tak layak berpijak di bumi Kedah ini," katanya.

Perbahasan Ustaz Ahmad turut menarik minta Dato' Ahmad Lebai Sudin (BN-Bukit Lada) yang mencelah dengan bertanyakan sama ada Harakah mampu menandingi media dikuasai BN.

Ali Yahya (BN-Pantai Merdeka) pula menyebut tentang peranan media yang turut menjatuhkan kerajaan BN Kedah pada 2008.

"Harakah ni kena tengok juga dari sudut kekerapan keluarannya iaitu dua kali seminggu. Itupun nak beli Harakah ni pun macam nak beli dadah atau daun ketum," jelas Ustaz Ahmad disambut ketawa anggota dewan.
Berita lanjut di Harakah edisi Jumaat. Dapatkan naskah anda.

No comments:

Post a Comment